Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2012, 10:21   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als grote voorstander van het AN zie ik dialecten niet als "onderontwikkeld". Wel zijn het plaatselijke taalvormen die veel minder of zelfs niet in aanmerking komen om met niet-streektaligen te communiceren. Ons AN is in die zin een brugtaal tussen alle Nederlandstaligen, net zoals het standaard-Duits dat is voor de Duitstaligen of de Italiaanse cultuurtaal voor de Italiaanstaligen.
Ik kan enkel beamen hetgeen je schrijft als het gaat over Nederlandstaligen, binnen de landsgrenzen. Om te communiceren met mensen die Oostwaarts wonen moet ik mij bedienen van de streektaal om verstaanbaar te zijn.
Hetgeen je elders schrijft over de streektalen en hun evolutie kan ik niet anders dan beamen dat streektalen zoals alle levende talen evolueren in de tijd onder invloed van de (politieke) omstandigheden.
Wat Nederlands als standaardtaal betreft is dat een politieke keuze geweest. Het zouo waarschijnlijk in de huidige omstandigheden van een groot Europa interessanter geweest als men niet gekozen had om een Brabants dialect tot standaardtaal te verheffen , maar de Germaanse moedertaal te gebruiken.

U schrijft dat mùen in de middeleeuwen nood had aan een standaardtaal. Die standaardtaal was er al lang. De elite en adel, zij die het nodig hadden, gebruikten nl Frans. Willem de zwijger was bv ook Franstalig opgevoed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De PVV was vrijwel overal in Limburg de grootste partij.
Verbaast je dat?

Citaat:
PVV: Limburg weer voor de Limburgers
.....
De PVV wil Limburg teruggeven aan de Limburgers. Partijleider Wilders heeft dat gezegd bij de presentatie van de PVV-kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen.

"Limburg is als ondergeschoven kindje behandeld. Wij willen dat veranderen. De PVV is er voor Limburg," aldus Wilders.

.......
Ook zij vindt dat de politiek Limburg links heeft laten liggen. "Men was niet in staat om te begrijpen wat er in Limburg leeft. De politieke elite had decennia de touwtjes in handen," aldus Stassen.
.......
Dat is de enige reden dat PVV goed gescoord heeft in NED-Limburg.

bron: http://nos.nl/artikel/204316-pvv-lim...imburgers.html

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Alleen met Carnaval merk je in NL Limburg nog iets van rk wortels.
Dat in NED-Limburg nog sterke rk wortels zijn merk je niet aan het kerkbezoek. Evenmin als in België. Maar dat wil niet zeggen dar die RK reflecs er niet meer is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 maart 2012 om 10:25.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden