Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2017, 18:31   #30
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Dat klopt: je opent een kledingswinkel, gaat naar china en je neemt een juffrouwtje mee dat wat modebewust is, toert wat rond, spreekt want mensen aan, bestelt een lading kledij (enkele containers) aan een kostprijs van 1euro voor een broek, een hemd etc, stelt een agent aan met ervaring die wat smeert om de boel te transporteren. Je maakt een website aan, vermenigvuldigt de kostprijs met 10 en je verkoopt over het internet. De post bezorgt aan huis. De produktie kost van de broek is zowat de kleinste fractie van de verkoopprijs.
Kijk, dat is mijn punt niet. Ik heb niks tegen mensen / culturen / whatever die bereid zijn 2 maal zo hard/rap/slim te werken voor hetzelfde loon. Ik heb ook niks tegen diegenen die verschillen tussen Roverheidstarieven uitbuiten. Zo moet het zijn: concurrentie die presterenden beloont en wanpresterenden afstraft.
Mijn punt is wèl dat er rommel wordt geproduceerd die kwaliteit imiteert, en als dusdanig ook op slinkse wijze gepoogd wordt te verkopen, en dat "Made in China" daar goed bruikbaar is als herkenningspunt.
Er wordt op massale wijze gepoogd mensen-klanten te bedonderen.
Het gaat dus niet om een hoeveelheidskorting of zo, maar om brol die 1/10de de waarde van kwaliteit heeft, voor 5/10 kwaliteits is geprijsd.
Neem nou 2 klassiekers die ik werkelijk overal tegenkom: die polyurethaan op een textielgaas als imitatie voor leder (in elke ledertoepassing), en verstijvingsplaten voor bvb valiezen en allerhande tassen die van zo een bros materiaal zijn dat het tot scherven en uiteindelijk fijn puin desintegreert, niks van elasticiteit, niet sterk, hoek plooit geen paar graden zonder af te breken. En daar stampen ze zelfs rivetten door, kun je nagaan. Bvb valiezen met hoekwieltjes deels ingebed in een wielkas, de kas zit dus vast met rivetten doorheen die brosse plaat. Ik heb al gloednieuwe gezien waar wielen en wielkassen er gewoon uitvielen.

De productiekost is laag niet door "lage lonen" of zo, maar gewoon door brolmaterialen te gebruiken, dat dan wordt verkocht als "beste kwaliteits/prijs", in de realiteit echter zowat de slechtste (quasi nieuwe dingen moeten weggooien wegens cruciale onderdelen die brol zijn).
En daar ging het me over. Alibaba's marktplek is overwoekerd door massa-verkopers van deze rommel. Er hoeft helemaal geen modebewust vrouwtje naar China te gaan, de rommel kan met paletten tegelijk via internet worden besteld en nadien verscheept. En veel fysieke winkels (dus niet louter internetplaatsen) verkopen deze rommel ook.

Er zijn wel altijd enige rommelverkopers op markten, maar Alibaba lijkt me de kroon te spannen en het enige verweer dat klanten hiertegen hebben is ervaringen delen. Gewaarschuwde potentiele klanten haken dan af voor de kassa gepasseerd is, en dat treft de rommelverkopers, zoals het hoort.
Er wordt veel gepraat over "namaak", maar dat betreft het valselijk labelen met andermans naam, die "namaak" poogt dan een deel van de op de naam-reputatie gebaseerde meerprijs te bemachtigen. Oplichting, maar kan kwalitatief even goed zijn. Daar gaat het dus niet over. Wel over het namaken van kwaliteitsmaterialen zonder kwaliteit te zijn.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden