Los bericht bekijken
Oud 17 april 2009, 19:47   #48
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Voor mij belangrijke vragen zijn bvb.:
Wie heeft er bepaald hoeveel handtekeningen er nodig zijn om een referendum af te dwingen? Is daar zelf een referendum over geweest?

Wie heeft de spelregels van het referendum bepaald? Is daar ooit een referendum over geweest?
Aangezien ik er nergens een antwoord op kan vinden kom ik tot de conclusie dat het antwoord op beide tweeledige vragen is: Het elite en neen.
Ik weet de antwoorden op de vragen niet. Maar als er evolutie bestaat in het aantal handtekeningen, is het evident dat de burgers daar invloed op hebben. Dan hoef je daar niet eens een expliciet antwoord op te krijgen.

Het zal duidelijk zijn dat er een aantal handtekeningen nodig is. Het kan niet zo zijn dat één persoon een referendum wil en dat dat er dan meteen komt. Maar goed, de vraag naar de regels is wel een belangrijke. En ook de evolutie daarin. Het verwerpen in een referendum van het homohuwelijk in Califonië, terwijl die mogelijkheid volgens het gerechtshof wel zo in de grondwet staat, is een voorbeeld van dubieus gebruik van referenda.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden