Discussie: Planned Chaos
Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2008, 19:02   #19
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik heb het gelezen, en op dezelfde bladzijde vermeldt Paxton prompt de nodige industriëlen die de nazi's hebben gesteund.

En Paxton kan er ook niet aan voorbijgaan dat de conservatieven de nazi's aan boord hebben gehesen, net als dam tegen het bolsjevisme.
In een korte reactie kan je uiteraard niet alle nuances weergeven, maar misschien is het best eens te lezen wat ik hierboven schreef:

Citaat:
Zowel in Duitsland als in Italië, bijvoorbeeld, stonden de adel, de burgerij en het leger zelfs grotendeels buiten het fascistische staatsbestel. De accomodatie met die traditionele machten was één van de grote uitdagingen waarmee de fascistische regimes te maken kregen. (Anders was dat bijvoorbeeld in Spanje of Hongarije, waar de verhoudingen omgekeerd lagen en het fascisme door de traditionele machten buitenspel gezet werd).
Ik heb nergens geschreven dat 'de bourgeoisie' buiten de fascistische regimes stond en al evenmin dat ze afkering zouden gestaan hebben van deze regimes: in veel gevallen hebben ze inderdaad geholpen om ze aan de macht te brengen. Dat betekent echter niet dat hun belangen samenvielen of dat ze die regimes onvoorwaardelijk steunden of bleven steunen: in zowel Duitsland als Italië was het fascisme 'de minst erge van twee slechte keuzes'. In Hongarije konden bourgeoise, leger en adel de fascisten van de macht houden, tenminste tot de Duitse inval van 1944, terwijl Franco de Falangisten wel gebruikte om aan de macht te komen (net als de Carlisten), maar hen naderhand snel aan de kant kon schuiven.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden