Discussie: Rare wetten !!!!!
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2008, 21:55   #11
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Door de Franse Revolutie werden in onze streken inderdaad veel van die restanten van het Ancien Régime afgeschaft. In het VK daarentegen heeft een 'vrij burger' (in het bezit van de 'Freedom of the City' of de 'Honorary Freedom of the City')) het recht zijn schapen door de stad te drijven, dat geldt zelfs voor Londen! Zwanen zijn in het VK ook nog altijd tot op de dag van vandaag het exclusieve eigendom van de Queen, om nog zo'n voorbeeld van een belachelijk restant van de middeleeuwen te noemen.

Of walvissen die op de Britse kust aanspoelen: de kop is het wettelijke eigendom van de koning, de staart is het wettelijke eigendom van de koningin (kan ook omgekeerd zijn, ben ik niet zeker van).

ja, maar 't word niet altijd gerespecteerd.

In 1963 werd een Oostendse visser door de Britse Marine gepraaid omdat hij viste in Britse territoriale wateren. Toen heeft die visser een oud verdrag ingeroepen waarbij de Engelse koning inderdaad (ik dacht in 1653) ooit had toegestaan dat de Oostendse vissers ten eeuwigen dag mogen vissen in Britse wateren. Het heeft geen gevolg gehad, de Britten hebben niet willen toegeven hierop, hoewel de Oostendse vissers dit verdrag aan hun kant hadden!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden