Discussie: Digitale bluf
Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2024, 16:24   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zaag zaag ... ik wil rondrijden met mijn auto, dat is mijn grondrecht, maar zonder nummerplaat want dat is tegen mijn privacy. Daarbij, ik ben niet te herleiden tot een nummer ...
Off topic
Het gaat hier over digitale meters en niet over jouw auto.

En wat de privacy betreft inzake digitale meters, die overigens slimme meters worden genoemd:
Citaat:
Er bestaat diverse Europese wet- en regelgeving om het gebruik van slimme meters aan te moedigen.

Richtlijn 2009/72/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elekriciteit stelt gemeenschappelijke regels voor de productie, de transmissie, de distributie en de levering van elektriciteit, en regels voor de bescherming van de consumenten.

Artikel 3 lid 11 beveelt lidstaten aan om de energie-efficiëntie te bevorderen.
De Commissie stelt, in de verordening betreffende de interne markt voor elektriciteit, voor dat elke consument het recht krijgt om een slimme meter te verzoeken.
Er wordt vanuit de europese unie voorgesteld en aangemoedigd voor slimme meters, zonder enige verplichting, en voor burgers met een recht om op verzoek een slimme meter te kunnen krijgen met strikte eisen over bescherming tegen cybercriminaliteit, bescherming van de privacy, persoonsgegevens en van de persoonlijke levenssfeer. (GDPR)
Citaat:
De hervorming voorziet ook in de gegevensbescherming die nodig is, aangezien de slimme meters grote hoeveelheden energiegegevens genereren die van grote commerciële waarde zijn.
De slimme meter moet aan een aantal eisen voldoen, bijvoorbeeld dat burgers goed beschermd moeten worden tegen cybercriminaliteit.
Daarnaast moet de privacy van de eindafnemers goed beschermd worden.

De Europese regels omtrent slimme meters stellen momenteel al dat de slimme meters en het dataverkeer moeten worden beveiligd en dat de privacy van de eindafnemer moet worden beschermd (art. 9 lid 2 sub b richtlijn energie-efficiëntie).
Deze gegevensbescherming moet overeenkomen met de Uniewetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens en van de persoonlijke levenssfeer.
Slimme meters zorgen er namelijk voor dat massaal gegevens verzameld worden die informatie geven over het doen en laten van burgers, bijvoorbeeld door hun huishoudelijke apparaten door middel van hun specifieke stroomverbruik te identificeren.


Uniewetgeving
De huidig geldende Europese wetgeving omtrent gegevensbescherming is de richtlijn bescherming persoonsgegevens (95/46/EG).
Deze laatste richtlijn werd ingetrokken en vervangen door de EU-verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

En belgië/vlaanderen voldoet al helemaal niet aan de eisen van cyberbeveiliging en bescherming van persoonsgegevens/privacy (om slimme meters aan te moedigen!!) want dat werd nog maar pas recent en pijnlijk duidelijk gemaakt door de hacking van afvalintercommunale limburg.net waardoor nu meer dan 300.000 persoonsgegevens van burgers op straat liggen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden