Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2003, 08:37   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard Vande Lanotte vòòr referendum over 'migrantenstemrecht'

Vivce-premier Vande Lanotte (SP.a) spreekt zich vandaag in De Morgen ondubbelzinnig uit ten gunste van het volksreferendum, met inbegrip van het referendum over het migrantenstemrecht. Daarmee positioneert hij zich in het verlengde van de BWP, die bij haar stichting in 1885 reeds de directe volkswetgeving eiste.

Pro memorie: SP.a- voorzitter Steve Stevaert sprak zich recent in HUMO nog uit tégen directe democratie, waarbij hij ondermeer suggereerde dat de bevolking dan alle belastingen zou afschaffen: “Er worden wel meer beslissingen genomen waar veel Vlamingen tegen zijn. Of gaan we er een referendum over houden? Dan ken ik nog wel een paar leuke onderwerpen. Zullen we een referendum houden over de afschaffing van alle belastingen? Of misschien kunnen we de bevolking eens vragen of villa’s zoals die van Rik Daems verboden moeten worden”(HUMO 7 oktober 2003, p.11). Stevaert beseft heel goed dat hij zijn ongelijkheidsbestendigend voorstel voor 'migrantenstemrecht' er alleen maar doorkrijgt, indien hij de burgers de mond kan snoeren. Maar gelukkig voor de SP.a is ook nog Vande Lanotte, die, in De Morgen (31 10 03, p.47) het volgende stelt:


De Morgen: U hebt geen bezwaar tegen een referendum over Europa.

Vande Lanotte: Ik ben voor elk referendum. U zult lachen, maar ik ben een grote aanhanger van de directe democratie. Ik heb er in 1987 zelfs een boekje over geschreven. Ik ga ervan uit dat de burger meestal verstandiger is dan vele politici denken. Veel mensen in mijn partij denken van niet, maar ik wel. Met de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester had het Blok al vier keer verloren

De Morgen: Laat dus maar komen, dat referendum over het migrantenstemrecht?

Vande Lanotte: Waar ik niet tegen kan, is dat sommigen alleen maar referenda willen als het hun goed uitkomt. Voor dit of dat wél, voor zus en zo niét. Als de vaste regel is dat je de bevolking laat beslissen, so be it. En dan verlies je eens, maar dat is de kern van de democratie
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden