Los bericht bekijken
Oud 7 november 2017, 00:56   #60
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Foei Meeuwtje. Wat een taalgebruik in c. De verruwing op dit forum moet aanstekelijk zijn.
Ik verbaas mij altijd over de argumenten van de unionisten die zich verschuilen achter de wet. Dat zij hun echte doelstellingen bloot geven dan krijgen we een verhelderende discussie.

Dat de Catalanen vreedzaam blijven bij deze afdreiging siert hen. Een Grondwet die door de Catalanen nu , 40 jaar na Franco, afgewezen wordt mag voor Madrid niet in vraag gesteld worden. Ze willen er niet over praten. Ze willen er niets aan veranderen. Ze is heilig en voor alle heilige principes is in Spanje geweld veroorloofd.

In België hebben we ook een gebetoneerde Grondwet waar we slechts met geweld of illegaliteit vanaf geraken.

In beide gevallen mogen we stellen dat een Grondwet waar een minderheid de Catalanen of zelfs een meerderheid de Vlamingen niet omheen kunnen en niet kunnen wijzigen eigenlijk een ondemocratische obstakel is waar men geen rekening mee moet houden.
Mijn taalgebruik in c. past inderdaad niet bij mij, waarvoor mijn excuses aan allen die zich gekwetst voelen. De dommekloten incluis. Oeps….

Maar ernstiger, nu : ik zou bladzijden kunnen vullen over het belang van een grondwet voor de stabiliteit van een staat, en nog meer bladzijden over hoe belangrijk stabiliteit volgens mij is voor eender welke staat, zowel op het vlak van politiek, economie, koopkracht, defensie, etc.…

Ik ben er dan ook geen voorstandster van dat een grondwet om de vijf seconden gewijzigd wordt of kan worden. Maar een grondwet moet wel de mogelijkheid laten om ten gepasten tijde de realiteit der sociologische, politieke, en economische evolutie te volgen, en een te fel «gebetoneerde» grondwet kan in die optiek mettertijd veeleer een nadeel dan een voordeel worden voor een staat.

Maar dat is, denk ik, een onderwerp voor ooit eens een andere draad, bij leven en welzijn.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden