Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2003, 10:43   #25
luke dierick
Burger
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Coolbawn,Cy Tipperary North,RoI
Berichten: 164
Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Referenda vanwege de overheid dus. Een vorm van wat ik hondebrokreferenda pleeg te noemen.
Ze worden ons toegeworpen van hogeraf, waarschijnlijk zonder engagement van overheidswege om de uitslag te respecteren, en vaak over onderwerpen waar weinigen wakker van liggen.

Het referendum waar ik veel heil in zie is het referendum op initiatief van het volk.
Daarmee kunnen we onze bestuurders dwingen om uit te voeren wat we echt wensen, zonder dat ze zich kunnen of hoeven te verschuilen achter partijtucht en partijprogramma.[/quote]

Een referendum op "initiatief van het volk" alleen zie ik niet zitten , ook de bestuurslaag zou over die mogelijkheid moeten beschikken meen ik. Ook zou een referendum zoals U voorstelt, aan heel wat voorwaarden dienen te voldoen. Men kan zich toch niet voorstellen dat een referendum zou gehouden worden over een onderwerp waarvan het belang een of enkele gemeenten niet overstijgt. Bovedien, zou in die optiek , er moeten geopteerd worden voor afzonderlijke Staatsreferenda (Belgisch bvb.) en Deelstaatsreferenda(Vlaams of Waals, ook Brussels en Duitstalig gebied ?) om het verwijt te ontgaan dat bvb de Walen een Vlaams referendum, gaande over specifiek vlaamse problemen beslecht wordt met Waalse stemmen.

Vindt het wel een geestige bepaling "hondebrokreferenda", maar U zult toch met mij begrijpen dat een dergelijke nieuwigheid denkwerk vereist en nauwkeurig dient omschreven. Daarbij komt nog de specifieke vraagstelling, die telkenmale een duidelijkheid in de vraag laat blijken...

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij toch een belangrijk opzet dat zeer veel goede zijden vertoont, maar ook ter gelijkertijd met omzicht dient vastgelegd.

Verontschuldig mij dat ik wat laattijdig antwoord, maar was bezig met andere dingen , bovendien ga ik met vrienden volgende week varen op de Shannon, dus

So long,

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden