Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2003, 18:28   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Een referendum op "initiatief van het volk" alleen zie ik niet zitten , ook de bestuurslaag zou over die mogelijkheid moeten beschikken meen ik.
Misschien geef ik als voorstander van het BROV de indruk dat ik dit als enige bestuursinstrument wens.
Niets is minder waar.
Ik beschouw het als een aanvulling van de huidige vertegenwoordigende democratie.
Uiteraard heb ik geen enkel bezwaar wanneer van overheidswege de bevolking geraadpleegd kan worden, maar dit mag geen surrogaat zijn voor de referenda op initiatief van (voldoende) mensen.

Citaat:
Ook zou een referendum zoals U voorstelt, aan heel wat voorwaarden dienen te voldoen. Men kan zich toch niet voorstellen dat een referendum zou gehouden worden over een onderwerp waarvan het belang een of enkele gemeenten niet overstijgt. Bovedien, zou in die optiek , er moeten geopteerd worden voor afzonderlijke Staatsreferenda (Belgisch bvb.) en Deelstaatsreferenda(Vlaams of Waals, ook Brussels en Duitstalig gebied ?) om het verwijt te ontgaan dat bvb de Walen een Vlaams referendum, gaande over specifiek vlaamse problemen beslecht wordt met Waalse stemmen.
Als je ervanuit wenst te gaan dat het volk (i.c. het Belgische) souverein moet zijn, dan hoeven er geen beperkingen opgelegd te worden.
De meerderheid van geïnteresseerden beslist, tot welke taalgroep ze dan ook mogen behoren.
De totale bevolking krijgt de gelegenheid om vrijwillig zijn stem uit te brengen over zaken waar ze vooraf klaar over ingelicht worden. De gevolgen van hun keuzes kunnen naderhand toch door andere referenda gecorrigeerd worden, zonodig. Het komt er op aan de stem van de meerderheid te gehoorzamen.
Ook onze vertegenwoordigers nemen al eens minder gelukkige beslissingen. Het aanwezige potentieel van de bevolking hoeft niet onder te doen voor de begaafdheid van de gemiddelde politicus. Onderschat evenmin de 'civicness' van het merendeel der burgers, eens ze echte inspraak krijgen. De doemscenario's van ongehoorde beslissingen blijken in de praktijk in landen waar het bestaat nooit voor te komen.
Ik betaal liever voor de eigen foute beslissingen van een meerderheid van burgers, dan voor die van politici met vaak minimale achterban of aanhang.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden