Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2005, 14:38   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Mitgard : ik zou me laten testen in jouw plaats Asperger of ADHD zou wel eens de diagnose kunnen luiden. Het "hoog-begaafde" autisme komt relatief zelden voor
en geeft in wezen geen problemen (de moordenaar in kwestie misschien -is dat wel een autist ?- uitgezonderd) Beroepshalve hebben 2 van mijn kinderen zeer veel met autisme te maken (ergotherapie - onderwijs BSO) en geen van hun talrijke klanten
heeft ouders die als IT'er, wiskundige , wetenschapper enz.. werkzaam zijn. Er zijn helaas wel ouders die zelf autistisch zijn en de link met erfelijkheid is dus wel sterk aanwezig.

Dat autisme sterk in "opgang" is ligt aan het feit dat het pas relatief recent als aandoening van andere vormen van zwakzinnigheid herkend wordt en deze herkenning loopt nu nog verder door omdat men ook diverse sub-indelingen maakt & de ondervinding heeft dat autisme op een aparte manier niet samen met andere geestelijk
andersvaliden moet behandeld worden.

Mits veel aandacht en geduld kunnen van de jongeren sommigen misschien later zelfstandig wonen en werken in beschutte werkplaatsen....

Er zijn autisten met "idiot-savant" kenmerken, of zelfs die een redelijk normaal bestaan
hebben (er was een artikel in De Morgen in de Zeno van het week-end dat over zo'n persoon gaat) en ook die kinderen hebben een kans om zelf autist te zijn -
maar de meerderheid heeft andere en zwaardere problemen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden