Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2015, 14:46   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Alles verandert in de wereld en ook in centraal Azië.
Voor deze landen is economische groei en goed banden met Westen daarvoor zeer belangrijk.
Op dit gebied heeft Turkije hun voor de toekomst meer te bieden dan Rusland.
Ik denk dat Turkije een brugfunctie zal pogen spelen. Daar hebben ze het meest bij te winnen. Niet voor niets dat de VS Turkije absoluut bij de EU wil. Dat hebben Duitsland en Frankrijk voorlopig weten tegen houden.

Uw idee dat Centraal Azië zich meer en meer op 'het westen' zal gaan richten lijkt me vanop een afstand niet wat er gaande is. Wat er gaande is is een proces van Centraal Aziatische unificatie (China, Rusland, Iran,...) waar het westen nog wel probeert een stokje voor te steken, maar dat moeilijker wordt met de dag.

Via Kyrgystan probeert het westen nog invloed in de regio uit te oefenen en het blok uit elkaar te spelen. Daarom een 'vredesprijs' voor een prowesters dissident uit dat land.

Afghanistan toont ook wat er gaande is. China en Pakistan zitten ondertussen op dezelfde golflengte en gaan voor volledige pacificatie van de Taliban zodat de VS aanwezigheid overbodig wordt. Het wordt steeds moeilijker voor de VS permanente militaire basissen te kunnen verantwoorden vanuit een verdedigingsdiscours. De ware aard van de VS invasie komt meer en meer naar voren. Zelfs de huidige westerse puppet als president in Kaboel begint tegen te spartelen wat betreft de permanente VS militaire basissen in Afghanistan.

Mijn indruk is dat het een kwestie van tijd is vooraleer alle westerse troepen uit Centraal Azië verdreven worden. En wat hebben die daar ook verloren?
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 augustus 2015 om 14:54.
Johan Bollen is offline