Los bericht bekijken
Oud 29 april 2017, 18:50   #188
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Waar staat dat een Grondwet geen stipulatie mag bevatten over het verlaten van de unie? Wat een bizar argument. Artikel 50 is trouwens pas tijdens het Verdrag van Lissabon toegevoegd.
Dit is net het essentiële verschil tussen een bondsstaat en een statenbond. In het tweede geval kunnen de staten vrij uit de bond treden (ze zijn dan ook onafhankelijk), in het eerste geval niet.

Wat art. 50 betreft: dit is slechts de formalisering van wat in het verdrag van Rome ook mogelijk was. Soevereine landen kunnen krachtens het internationaal recht immers verdragen opzeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Overigens, het Volkenrecht bestaat ook reeds..
Dat betwist ik toch niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ja, en nu noemt u verschillen op tussen een federatie en een confederatie. Opnieuw niet relevant voor de vraag.
Net wel. Als ik u lees, zijn er geen verschillen tussen een confederatie en een federatie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Hu? U heeft weet van de Europese Commissie?
Dat is inderdaad een federalistisch kenmerk.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Waarna ze niet meer soeverein beschikt over die bevoegdheden, maar wel de supranationale instelling. Houdt de lidstaat nu op een staat te zijn? Om soeverein te zijn?
De confederatie kan bevoegdheden soeverein uitoefenen, maar is daarom niet soeverein.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Helemaal niet waar. Op het niveau van monetair beleid, handel, migratie, defensie, etc... liggen er al heel wat bevoegdheden bij supranationale instellingen.
Dat geldt slechts voor een beperkt aantal staten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dus volgens u is de definitie van een staat wie een zitje krijgt bij de VN? Kom kom. Overigens, als alle GOS staten die vertegenwoordiging willen afstaan aan de unie dan mogen ze dat, ze hebben daar gewoon geen reden voor.
Ik heb nergens gezegd dat de definitie van een staat is dat het een entiteit betreft die een zetel bij de VN heeft. Ik kan enkel maar vaststellen dat elk VN-lid een staat is.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden