Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2011, 20:20   #42
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Begrijp ik niet, als er voorrang aan links -hypothetisch- zou bestaan, moet ik mijn rechtdoorrijdende tegenligger ook voorrang geven als ik links wil afslaan.

Dat heeft dus niets te maken met voorrang uit een richting, dat is voorrang van doorgang of aan het rechtdoorgaand verkeer, want het afslaand verkeer maakt een maneuver (Art 12.4), en moet daarom voorrang van doorgang verlenen.
De logica van de voorrang aan rechts :


Om de logica te begrijpen dien je drie kruispunten in te beelden.
Ik tracht uit te leggen.

A.
Je rijdt op een rechte weg, en wenst links een andere weg in te draaien. Er is een tegenligger. Je dient deze voorrang te geven conform art. 19.3 (en niet art. 12.4 zoals je hier verkeerdelijk meldt, want dit valt niet onder een verkeersmaneuver)

Veronderstel dat jij in deze situatie van onderen naar boven rijdt. De andere rijdt van boven naar onderen. Jij wil links indraaien. Alvorens links in te draaien, geef je deze tegenligger voorrang.

B.
Nog steeds dezelfde situatie. Alleen is het kruispunt licht gewijzigd.
Het heeft nu een Y-vorm.

Jij rijdt van onderen naar boven en wil links inslaan. De andere komt van boven naar onderen en is je tegenligger. Je wacht en laat hem door conform art. 19.3
(eigenlijk is dit al een vorm van voorrang van rechts)


C.
Kruispunt weer wat verder gewijzigd. Je hebt nu een 'T'-kruispunt.
Jij komt nog altijd van beneden en rijdt naar boven. Je wil op dit kruispunt links in rijden. De andere komt van rechts en wil nog steeds naar beneden rijden (of voor mijn part nu rechtdoor rijden). Je wacht en geeft je 'tegenligger' voorrang. Art. 19.3 zou kunnen ingeroepen worden. Maar voor dit soort situaties is een speciaal artikel in het leven geroepen : art. 12.3.1 : de voorrang aan rechts.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 21 juni 2011 om 20:24.
job is offline   Met citaat antwoorden