Los bericht bekijken
Oud 29 augustus 2017, 07:35   #1303
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tof, da's 80% van de huidige CO2 uitstoot. Dat kan tellen, in 2050.
Die '80 %' is natuurlijk één van de doelstellingen in 2050 volgens het COP-21 Parijs klimaatakkoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gaat het volgens een exponentiële curve of gewoon rechtlijnig? En waar is moment 0?
Geen idee, ik geloof niet dat elektrofuels kunnen doorbreken voor personenwagens (daar zijn BEV's een sterker alternatief). Voor vrachtwagens, luchtvaart en scheepvaart: misschien, want daar is de hogere energiedichtheid van de brandstof nog altijd het voordeel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ook dat schreef ik, Er is niet echt aan doorontwikkeld aan dat syngas/ Fischer/Tropsch proces . Duitsland deed de moeite wel in de Wereldoorlogen, omdat ze wel steenkool hadden, maar bitter weinig aardolie.

Later, met de oliecrisis, hier en daar wat pogingen in steenkoolrijke gebieden in de hoop goedkoper uit te komen dan Arabische aardolie te kopen(en toen begon men pas goed in de Noordzee te slurpen. En minder goeie aardolievelden te ontginnen, zoals de zware, zure brei uit Venezuela). Resultaat, nopolos.
Het is nog steeds goedkoper teerzanden te ontginnen dan steenkool om te zetten.
Inderdaad, ik geloof dat CTL (coal-to-liquids) en GTL (gas-to-liquids) technologie maar pas prijscompetitief wordt bij een ruwe aardolieprijs vanaf 65 $/bbl...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden