Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2004, 15:39   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Wel Pelgrim ik kan me vinden in je tekst maar wat ik niet echt begrijp is waarom je vast houd aan het vlaams nationalisme? Als je voorstander bent van vrije cooperaties waarom dan niet van vrije communes (bijvoorbeeld op het niveau van gemeentes en steden) die zich vrijwillig federeren in plaats van een natie? Als je spreekt over taal waarom dan geen federatie met andere nederlandstalige gebieden in andere continenten? Of bij europeese aangelegenheden een europeese federatie. Sloop de grenzen dan is samenwerking op basis van vrije keuze en gemeenschappelijke belangen makkelijker, lijkt mij zo.
Wel, ik heb al eerder gezegd dat als Limburg onafhankelijk wil ze dat ook mogen en hetzelfde heb ik geantwoord op een topic van Darwin over Antwerpen

Vrije communes op basis van steden en gemeenten zou ideaal zijn. Bedankt, dat was ik eigenlijk vergeten te schrijven . Voor de niveaus tussen de lokale gemeente en het grote Europa denk ik dat 'naties' wel nog een praktisch nut zullen hebben. De aanleg van een autosnelweg tussen Brussel en Antwerpen bvb is iets dat op een nationaal niveau zou geregeld worden (Antwerpen of Brussel kan dat niet alleen en doen en Europa daarbij betrekken is ook zinloos). Die naties moeten uiteraard een vrijwillige confederatie zijn. Ik denk echter toch dat een vlaamse confederatie wel zal gedragen worden (of misschien per provincie?) eventueel met vrije samenwerking met bvb wallonië. En zo doorgetrokken tot geheel europa.

Samenwerking met andere nederlandstalige gebieden (nederland in europa) zelfs buiten europa, als dat enig nut heeft, waarom niet?

Ik denk dat je overigens een fout beeld hebt van de grenzen waar ik op doel. Ik wil geen betonnen muur plaatsen en iedereen controleren. Die grenzen zijn eerder uit praktische overweging, omdat een afgebakend klein territorium gemakkelijker te besturen is.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline