Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2013, 17:14   #30
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

@ Frankenstein

Kijk, jij bent iemand uit de toegepaste praktijk.

De geitenwollensokkencultuur van de NGO's met name Oxfam-Novib en erger nog, Cordaid, is een cultuur van zoveel mogelijk binnenhalen en zo weinig mogelijk uitgeven. Van de 90 miljoen opgehaalde Tsunami Euro's is tenminste 90% de algemene middelen pot ingegaan, de overige 10% zijn besteed aan al bestaande projecten op Sri Lanka en dergelijke. Niets, maar dan ook niets is terecht gekomen bij de getroffen kustbewoneres waarvoor de actie was opgezet. Het is een voorbeeld dat ik al enkele malen gegeven heb.

Je slaat de spijker op de kille kop wanneer je het hebt over brandstofvoorziening t.b.v. de agricultuur. Ik weet uit eigen ervaring dat mijn vrienden aan de Longatshimo (die over eigen geld beschikten) een windmolen plaatste voor electriciteit binnen de compound en die grote accubanks ter beschikking hadden om die energie op te slaan.

Voor de kleine boeren (smallholders) in Afrika werkt zoiets natuurlijk niet omdat zij gebruik maken van
eenvoudigere middelen. Ploegen met ossen - en uitzaaien met de hand. Manuele arbeid.
Brandstof om te koken en voor andere doeleinden bestaat uit gekapt hout.
Dat laatste werkt verwoestender dan menigeen weet. (Jij weet beter.) Hele arealen worden weggekapt voor de produktie van houtskool. Zonnenergie is te kostbaar voor grote wattages en windenergie is te duur als er al wind is.

Scrijnend is als je weet dat het Congo-bekken voldoende capaciteit heeft om heel Afrika van energie te voorzien maar het is nu eenmaal utopie om te geloven dat de swartman iets dergelijks in stand kan houden laat staan bouwen en exploiteren.

Hier zou een taak voor de NGO's zijn weggelegd. En dat is wat ze ook doen: wegleggen.
Ze blijven ons bestoken met beelden van hongerende kindertjes maar vergeten erbij te vertellen hoeveel hun eigen organisatie opslokt, de vele reclames en het onbenul van hun uitzendkrachten.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 22 augustus 2013 om 17:14.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden