Los bericht bekijken
Oud 16 november 2017, 20:26   #16
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'volgende stap'. Steden bestaan al duizenden jaren. 2000 jaar geleden zal men in Rome evenmin tegen elke stedeling een goededag hebben gezegd.
....
....
Dat heeft niets te maken met veranderende tijden, maar gewoon met dichte bevolking <-> weinig bevolking.
Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt.
In Rome, 2000 jaar geleden woonden er idd minder mensen dan dat er nu bvb in Brussel of Antwerpen wonen.

Wat de volgende stap betreft.
Het begint met 'geen goeiedag' meer te zeggen. Op zich nog geen ramp, maar het is eigenlijk wel al een teken dat men niet meer, of minder geïntereseert is in de andere.
De afstand tussen de mensen onderling wordt zo groter en groter, en wat je meer en meer ziet, is dat elk individu op zijn of haar eilandje gaat wonen.
Ook heel het internet gedoe, ik denk nu bvb aan Facebook is hier een boosdoender. Het contact tussen de mensen wordt 'digitaal'. De warmte, het persoonlijke is steeds verder en verder te zoeken.

Als voorbeeldje, zitten we hier nu in een discussie. Maar ik ken jou niet, ik kan me moeilijk een beeld van jou maken.
We zouden bvb ook deze discussie kunnen voeren op café, waar er een oogcontact is, waar lichaamstaal ook een belangrijke rol gaat spelen.
Zie je het verschil ?

En nu ga ik nog een stapje verder gaan.
In steden zie ik soms affiches hangen wat er allemaal te doen is.
Soms zie ik dat er in één grote gemeente, of een kleine stad, het aanbod van activiteiten van een ganse maand even groot is van wat er in een dorp in één week-end te doen is.

En dan kom ik terug op wat ik al eerder gepost heb:
Citaat:
...Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden....
Nu ja, wat 'verzuring' betreft, is België wel een koploper. Het woordje is trouwens ook bij ons ontstaan.
Volgens mij heeft dit ook te maken met hoe dat wij tegen het leven aankijken. Als pessimisten, zwartkijkers zijn we wel koplopers, maar dat is helemaal niet nieuw denk ik.
je kent het mss wel. 'Nen Belg die niet kan klagen, das gene goeden Belg'.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden