Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2017, 14:43   #16
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Er zitten wel een paar waarheden in de tekst.

1. Thuis laden/tanken

Met een e-wagen ga je elke morgend vertrekken met bv. 90% batterijlading. Dat betekent voor mijn wagen een bereik van minstens 300 km. Ik rijd zelden zoveel km per dag. Aan nachtstroom kost die 90% lading me ongeveer 15 euro.

2. Gratis laden

Ik laad nog gratis aan de supercharger, maar dat is een recht dat je niet meer hebt op een nieuwe Tesla. Daarbuiten laad ik echter ook regelmatig gratis op andere plaatsen. Een gekend voorbeeld is Ikea waar je gratis kan laden aan 11 kW. Er zijn zo echter meerdere plekken te vinden en ik verwacht in de toekomst nog veel meer. Het wordt immers een manier om e-rijders te lokken. Zo heeft het Outlet Center in Roermond onlangs nog 13 Tesla destination chargers geplaatst waar je gratis kan laden. Weliswaar maar aan 11 kW, maar na 3 u shoppen door de vrouw kan je zo'n 150 km verder rijden met een Model S.

3. Snel laden

Als ik lange afstand wil rijden zal ik onderweg moeten laden. Ik kan thuis vertrekken met 100% lading, wat me een bereik geeft van zo'n 330 �* 400 km. Na pakweg 2,5 �* 3 u snelwegverkeer zal ik dus moeten laden. Met een Tesla gaat dat éénvoudig aan de supercharger. Als dat betalend is zal dat ongeveer de prijs zijn van thuisladen. Na 40 min heb ik weer zo'n 300 km in de batterij. In de praktijk heb ik nog nooit echt moeten wachten op het laden. Na 2,5 u strek ik graag even de benen, sanitair bezoek, koffietje, hapje eten. Telkens krijg ik een melding op een smartphone dat er al genoeg geladen is om de bestemming of volgende lader te bereiken vooraleer ik terug aan de wagen kom.
Indien je geen Tesla hebt zal je andere snelladers moeten gebruiken, Chademo, Type3, ... een vermogen van 50 kW en meer is dan haalbaar. De pauze zal wat langer worden, maar nog steeds aanvaardbaar.
Hier zit net het grote voordeel van Tesla. Zij zijn de enige met een voldoende dicht netwerk aan zeer snelle laders (tot 120 kW in de toekomst nog meer).
Merk op dat het bereik van een e-wagen buiten de snelweg groter is. Als je de 'scenic route' volgt zal het nog langer duren vooraleer je moet gaan laden!

4. Motorgeluid

Ik apprecieer nog altijd het geluid van een verbrandingsmotor. Ik durf zelfs de ruit opendraaien als ik een V8 of soortgelijks hoor naderen op de snelweg. Als ik met de moto door een tunnel rijd kost het mezelf veel moeite om niet eens terug te schakelen en extra veel lawaai te maken. Op lange afstand heb ik echter het liefst een stille wagen. Dan kan ik rustig genieten van muziek. De stilte is dan fijn, om die reden rijd ik trouwens met goede oorstopjes op de moto.

5. Schakelen

Ik rijd al jaren automatisch. Een handgeschakelde bak is iets primitief. Ik beheers de techniek nog wel, maar ik durf te stellen dat minder dan 20% van de chauffeurs correct kan schakelen. Een moderne automaat schakelt veel beter dan de meeste chauffeurs. Nu heb ik zelfs geen versnellingsbak meer maar ik was direct verslaafd aan de harde en constante acceleratie van de elektromotoren. Schakelen doe ik nog met de moto, alhoewel de volgende zeer waarschijnlijk een elektrische moto zal zijn.

6. Range anxiety vs. cost anxiety

Ik heb jarenlang aan de pomp zitten kijken naar de steeds oplopende brandstofkosten. Er zijn periodes geweest dat er voor 100 euro diesel in de tank verdween. Ok, daar kom je een eind mee, maar het voelt niet goed. De brandstofkost van een elektrische wagen zijn lager, ongeveer 5 euro voor 100 km. Dat komt momenteel overeen met zo'n 4l diesel. Wagens van eenzelfde grote en vermogen gebruiken ongeveer het dubbele (Tesla Model X 90D).
Van range anxiety heb ik geen probleem. De wagen verwittigt me lang op voorhand van mogelijke problemen met de batterij-lading en zal aanbevelingen geven. Als ik dan toch onverwacht met een zeer lage batterijstatus te maken krijg vind ik wel een laadpaal. De 11 kW laadpalen zijn toch helemaal niet zeldzaam meer. Maar dat is alleen maar mijn noodscenario. In de praktijk voldoet het supercharger netwerk op lange afstand en/of laden op bestemming.
Als ik kijk naar de laatste middellange reizen tot langere reizen die ik met de wagen heb afgelegd viel het me op dat ik altijd wel zou kunnen laden. In de periode reed ik nog met diesel en ik kan me voorstellen dat niet elke ICE-rijder erop let. Zo was ik vorig jaar met de kinderen in de Efteling, gratis laders waren voorzien! Pony-park-city, laadpalen waren voorzien, eventueel kon je laden aan de huisjes m.b.v. schuko. Op elke camping kan je laden, eventueel aan laag vermogen, maar dat lukt ook. Vele hotels bieden type2 laders, in ander gevallen wordt laden op Schuko bijna altijd toegestaan.
Stel dat je 10 jaar laadt aan Schuko, dan heb je zo'n 30 kWh geladen, bv. aan een hotel gedurende de nacht. Dit is voldoende voor 120 �* 150 km. Dit is meestal meer dan voldoende om aan de volgende supercharger te geraken.
Ik heb geen last van range anxiety en panikeer ook niet als de batterijlading zeer laag komt. Thuiskomen met minder dan 5% lading komt wel eens voor, weliswaar gepland. Eventueel wordt er bv. in Duitsland wat sneller gereden om de laatste energie te benutten!

Elektrisch rijden is een ander manier van rijden. Veel mensen hebben echter zo'n vrees van verandering dat het lang zal duren voor ze inzien dat fossiel rijden een aflopend verhaal is. Kan je deze verandering niet aan, je hebt nog even tijd om verder te rijden met je ICE. Binnen een 10 �* 15 jaar gaan ze je wel vreemd bekijken als je met je ICE komt aanrijden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden