Los bericht bekijken
Oud 28 juni 2015, 23:41   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hij trekt de "k"-regel iets te hardnekkig door om het als loutere "taalfout" te bestempelen. Een kind van de jaren zestig of zeventig, naar ik vermoed.

"Fantasties"
"Konsekwent"
"Kollektief"
Ik bevestig uw vermoeden! Maar aan fantasties doe ik niet mee. Ten eerste zou het moeten fantastis zijn; die i wordt toch kort uitgesproken. Ten tweede ben ik tegen de Marchantspelling waardoor onze spelling nog meer onnodig ging afwijken van de Duitse. Visch werd vis maar fantastisch en alle woorden eindigend op -isch en met meer dan 1 lettergreep, bleven ongewijzigd. Waarom ?
Citaat:
Als je natuurlijk serieus wilt genomen worden, moet je wel even meeëvolueren met de spellingsregels.
Ik kan echter diegenen niet serieus nemen die de spellingsregels om de tien jaar veranderen.
Daarvoor neem ik de spelling nu net iets te serieus.


Vraag is echter, 'taalfouten', volgens welke editie van het Groene Boekje of de Van Dale?
Ik heb nog meegemaakt dat De Standaard een dagelijkse Kunst en Kultuurpagina had. De K&K bladzijde!
In de laatste spiksplinternieuwste spellingshervorming (of beter spellingsvervorming) zijn echter weeral een pak k-woorden gesneuveld (waaronder kultuur) terwijl anderzijds een paar c-woorden werden verplaatst naar de k-kolom.
Begrijpe wie kan....
Vroeger hadden we voor een aantal woorden de progressieve of toegelaten k-spelling naast een c-voorkeursspelling. En dat stond ook zo aangegeven in de Van Dale.
Een van de vorige hervormingen - ze wisselen tegenwoordig om de 10 jaar mekaar af - maakte daarmee echter komaf, maar ik heb die hervorming niet ondertekend! (Net zoals ik trouwens het verdrag der 24 artikelen niet heb ondertekend.) En ik weiger die dus te aanvaarden.

Als het van mij afhing keerden we trouwens terug naar de spelling van De Vries en Te Winkel met o.a. haar mooie verbuigings-n bij het lidwoord de. Ik ga die eens grondig bestuderen zodat ik die korrekt kan toepassen in de plaats van de geamputeerde kleutertaal die we nu moeten schrijven, beroofd als ze is van haar naamvallen....

Ik kan de c-spelling niet in overeenstemming brengen, noch met mijn progressieve ingesteldheid, noch met mijn Vlaams volksnationalisme; want een c is uiteraard voor de Franstaligen, en bovendien biedt de k-spelling een uiting van een zeker pangermanisme. In elke Germaanse taal wordt kultuur immers met een k geschreven. Men legge mij eens uit waarom dat in het NL anders zou moeten zijn. En waarom lokaal met een k en cultuur met een c dient geschreven te worden...
Want als ge zegt dat iets verkeerd is moet ge uiteraard kunnen aangeven w�*�*rom dat dan wel verkeerd is. (Ik bedoel de onderliggende spellingsregel waarom het bijvb. hij pleitte is en niet hij pleite. )

U doet me tenslotte aan iets denken....ik heb een fout geschreven in mijn forumnaam... Ik kan nog niet eens mijn eigen naam schrijven...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 juni 2015 om 23:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden