Los bericht bekijken
Oud 20 augustus 2003, 22:02   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Straks gaan jullie me nog wijsmaken dat de pater ook een eco-fascist is

Die terugkeer naar dat kleinschalige is absoluut geen rechts thema, jullie willen dat ervan maken. Het is zelfs een thema dat ook bij heel veel linkse mensen leeft! Versteylen staat voor bewustwording van je consumptiegedrag! Hij gaat resoluut in de aanval tegenover de vervreemding (toch ook een thema van Marx dacht ik).

Persoonlijk vind ik Versteylen ook wel wat naïef, maar moest hetgene wat hij voorstelt haalbaar zijn was ik de eerste die eraan meedeed. Jullie komen niet verder dan dat "rechts anarchisme" te noemen.

Als sociaal-democraat geloof ik zelfs dat de vrije markt bepaalde aspecten van Versteylen's gedachtegoed kan waarmaken. Het mooitste voorbeeld is de supermarktketen Colruyt die :

1. zeer sociaal omgaat met het personeel
2. het onderste uit de kan haalt qua ecologie
3. zeer concurentieel werkt
4. aan bewustwording doet

Klassiek- en oud links hebben nooit enige aandacht besteed aan ecologie! In het verleden waren het zelfs bepaalde groepen conservatieven (Engelse adel) die dit wel deden en uiteraard de links-liberalen.
Heb je ooit eens je botten afgedraaid aan de kassa van een Colruyt? Ik uiteraard niet maar een maat van een maat wel en het is niet voor de poes. Het enigste wat telt voor de aandeelhouders van C. is winstmaximalisatie en als ze dat kunnen doen door geld uit de zakken van linkse yuppies te halen dan zullen ze niet nalaten om dat te doen door van die etische onzin te verkopen.

PS. C. is wel één van de grootste superdingens in België. Wat met de LOKALE buurtwinkeltjes die genadeloos door dat soort mastodonten uit de markt gepushd worden?

Het enigste wat erger is dan een kapitalist is een kapitalist die pretendeerd sociaal te zijn want daar krijg ik het sch**t van.
solidarnosc is offline