Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2003, 01:38   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Ik vraag me af of men hier gaat kunnen blijven kopen wat ginder geproduceerd wordt als er hier geen werk (en dus geen loon) meer is om het van te kunnen betalen. Misschien zijn het wel onze kleinkinderen die binnen 50 jaar naar de rijkere landen van de nu nog derde wereld emigreren? Of ben ik stupide dat ik het zo zie?
Knuppel, van één ding mag je gerust wezen, ik zie het ook zo!

Indien hier de mensen werkloos worden omdat vb. philips naar azie vertrekt, kunnen ze nu nog een uitkering krijgen, betaald door degenen die wel nog werken en kunnen bijdragen leveren.
Indien de volgende fabriek vertrekt, kan dat ook nog...
Indien de volgende vertrekt gaat dat ook nog?
enzovoort...

Maar we gaan wel goedkope TV's kunnen kopen natuurlijk! alleen? met welk geld?

Uiteindelijk zullen het de werknemers zijn die geld verdienen in die maatschappijen die de afnemers zullen zijn van de producten.
Indien we hier geen geld meer kunnen ontvangen door middel van die arbeid, kunnen we die producten dus niet meer aanschaffen.

Knuppel, jij en ik gaan daar geen last meer van hebben, maar Doomy als ik haar/hem zo hoor zal ooit nog wel eens aan deze voorspelling denken!
Ik hoop dat hij dan evenveel begrip krijgt van de mensen die wel een TV kunnen kopen, dan dat hij/zij nu heeft voor degenen die hem nu niet kunnen kopen!
Maar troost je Doomy, zonder TV leven gaat ook hoor!

Waar Doomy en consoorten in feite zouden voor moeten strijden is dat in die "lage-loon landen" éénzelfde sociaal systeem wordt gehanteerd als hier! DAN PAS! zal het voor iedereen gelijk zijn, en DAN PAS kan men van een eerlijke concurrentie spreken.

Indien men daar niet voor gaat zorgen, dan krijg je het doomscenario van hierboven. Want als ik ondernemer ben en ik kan een tv laten maken voor 10 euro ga ik er echt geen 100 euro voor betalen omdat doomy of knuppel later een pensioen willen hebben, of voorzien willen zijn van gezondheidszorg, kindergeld, gratis onderwijs, etcetera; Spoorwegen en snelle verbindingswegen tot daar aan toe! zolang mijn producten maar kunnen uitgevoerd worden. Verder niets hoor...
circe is offline   Met citaat antwoorden