Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2003, 02:22   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Indien hier de mensen werkloos worden omdat vb. philips naar azie vertrekt, kunnen ze nu nog een uitkering krijgen, betaald door degenen die wel nog werken en kunnen bijdragen leveren.
Indien de volgende fabriek vertrekt, kan dat ook nog...
Indien de volgende vertrekt gaat dat ook nog?
enzovoort...

Maar we gaan wel goedkope TV's kunnen kopen natuurlijk! alleen? met welk geld?
De praktijk bewijst dat lageloonlanden ten hoogste een tijdelijk voordeel hebben. Lage lonen gaan meestal gepaard met lage produktiviteit en met produkten van mindere kwaliteit. Van zodra de produktiviteit en de kwaliteit van de produkten stijgt stijgen meestal ook de lonen, de produktiekosten en de levensstandaard in die landen, zodat ze uiteindelijk op ons welvaartsnivo terechtkomen. Kijk maar naar wat er in 20 jaar tijd met Japan gebeurd is. In de jaren 1980 waren hun produkten erg goedkoop en zagen we de groei van de Japanse ekonomie als een bedreiging. In Japan sprak men van de "eurosklerose" als het over Europa ging. En nu zijn de prijzen in Japan bij de hoogste in de geïndustrializeerde wereld en keidt het zelf aan een "Japanosklerose". Uiteindelijk is het voor iedereen beter als men overal in de wereld een min of meer gelijk welvaartsnivo haalt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Knuppel, jij en ik gaan daar geen last meer van hebben, maar Doomy als ik haar/hem zo hoor zal ooit nog wel eens aan deze voorspelling denken!
Ik hoop dat hij dan evenveel begrip krijgt van de mensen die wel een TV kunnen kopen, dan dat hij/zij nu heeft voor degenen die hem nu niet kunnen kopen!
Maar troost je Doomy, zonder TV leven gaat ook hoor!
Heb ik geen probleem mee. Ik kijk zowiezo niet veel TV omdat het meestal toch maar brol is die ik erop zie. Meestal kijk ik alleen naar het nieuws. Ik maak liever eens een wandeling, maak wat muziek, of ga in het weekend eens op kaffee, naar een fuif, of naar een konsert. Ik heb echt niet veel nodig om tevreden te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Waar Doomy en consoorten in feite zouden voor moeten strijden is dat in die "lage-loon landen" éénzelfde sociaal systeem wordt gehanteerd als hier! DAN PAS! zal het voor iedereen gelijk zijn, en DAN PAS kan men van een eerlijke concurrentie spreken.
Uiteraard, want ik ben een radikaal voorstander van ekonomische demokratie, en dus ook voor minimale arbeidsrechten in die landen. Maar dan moeten wij ook het spel eerlijk spelen. Bijvoorbeeld door iets meer te betalen voor onze veel te goedkope koffie, zodat plaatselijke koffieboeren hun gezin kunnen onderhouden. Bijvoorbeeld door onze landbouwprodukten die we hier niet kwijtgeraken niet meer tegen dumpingsprijzen op markten in derdewereldlanden te dumpen, zodat plaatselijke boeren er niet meer tegen kunnen konkurreren en ophouden met aan landbouw te doen. Bijvoorbeeld door roofpraktijken te verbieden waarbij Westerse multinationals patenten laten gelden op gewassen die de plaatselijke bevolking al eeuwen kweekt, zodat ze dan aan die Westerse multinationals moeten betalen om hun eigen gewassen te mogen kweken. We zullen hoe dan ook een stukje van onze welvaart aan hen moeten afstaan en een rechtvaardiger prijs voor een aantal produkten uit derdewereldlanden moeten betalen.
Klinkt prachtig Doomy! Ik hoop dat het ook zo zal gaan...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden