Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2003, 16:58   #19
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik vraag me af of men hier gaat kunnen blijven kopen wat ginder geproduceerd wordt als er hier geen werk (en dus geen loon) meer is om het van te kunnen betalen. Misschien zijn het wel onze kleinkinderen die binnen 50 jaar naar de rijkere landen van de nu nog derde wereld emigreren? Of ben ik stupide dat ik het zo zie?
Natuurlijk niet. Zo werkt economische ontwikkeling. Spanje was vroeger een emigratieland, nu willen we er allemaal (of toch velen) overwinteren en/of permanent wonen. En wie herinnert er zich nog de tijd dat Japan een ontwikkelingsland was?

Uit ervaring weet ik dat bedrijven al lang niet meer reloceren om lage lonen op te zoeken. Tegenover lage lonen staan immers hoge transportkosten, gevaarlijke werkomstandigheden, onstabiele politieke regimes, enz. Bovendien blijven de lonen niet eeuwig laag he. Van zodra er meer bedrijven komen, onstaat er schaarste op de arbeidsmarkt en beginnen de lonen te stijgen. En geloof mij: het is niet economisch rendabel om elke 5 jaar van land te veranderen. Er bestaat nog zoiets als omschakelingskosten ook he.

Wat ik wilde zeggen: de bedrijven zoeken dus niet in de eerste plaats lage lonen (=kortzichtig), maar wel afzetmarkten! Consumenten met andere woorden. Bedrijven trekken naar China of India met de redenering: stel dat daar nog maar 5% van de bevolking welgesteld is, dan hebt ge een gigantische afzetmarkt voor uw product.

Daarom is het zo verschrikkelijk dramatisch wat Europa aan het uitsterven is en deze evolutie door onze dwaze politici nog aangemoedigd wordt door een actieve ontmanteling van ons maatschappelijk en moreel weefsel.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden