Los bericht bekijken
Oud 21 april 2010, 15:56   #59
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Hier se, las een stukje verder de gazet. Wel das de eerst die, alst aan mij lag ook direc 400€ boete kreeg, mwa maak er maar 500 van. Het afschrik effect moet hoog genoeg zijn. En stel dat dit al eerder was, dronken rijden, mocht madam direct op rijles met examen.
In Gent rije veel trams, elke 10min eentje, dus den auto kan ze wel ff misse.
Ze zal er met 400 euro niet vanaf komen. Alleen al een ongeval veroorzaken als je gedronken hebt (zonder in staat van dronkenschap te verkeren, juridisch is er een verschil), levert je al gauw een aanklacht of drie, vier op. De minimumboete is dan 1100 euro als ik het juist heb. Daarvan kan, afhankelijk van de omstandigheden een deel voorwaardelijk of met uitstel uitgesproken worden. Als er dan een gewonde valt zoals hier, komt daar nog eens onopzettelijke slagen en verwondingen bovenop.

Ik ken de precieze omstandigheden natuurlijk ook niet, maar wellicht wordt dat een rijverbod van 3 maanden tot een jaar, mogelijk met psychologische tests voor je je rijbewijs terugkrijgt. Het slachtoffer en de bewoners van het huis stellen zich wellicht burgerlijke partij en ook de verzekering zal nog eens langskomen (dat hangt af van de uitspraak van de rechtbank of het ongeval een direct gevolg was van het drinken of niet). Daar bovenop gerechtskosten. Allez, alles bij elkaar, als het haar eerste keer was, een paar duizend euro, een rijverbod van een paar maanden en dan nog een smak geld en een bijkomend rijverbod voorwaardelijk (dat doen ze graag, omdat sommige mensen zich daar toch door laten afschrikken).

Nu goed, in de VS steken ze je voor een dergelijk vergrijp gewoon binnen. Een paar maand de eerste keer (als er geen doden vallen, natuurlijk), voor jaren als het om recidive gaat.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden