Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2012, 03:58   #204
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat heb ik nergens gesteld. Ik had het over de 'Vlaamse dialecten'. En dat zijn bij mijn weten alleen de dialecten die we aantreffen in delen van West-, Oost-, Zeeuws- en Frans-Vlaanderen alsook enkele stukjes Henegouwen.
Toch wel:
http://www.google.be/search?hl=nl&as...pe=&as_rights=

Maar begrijp dat aub niet verkeerd, het laatste wat ik wil is U irriteren!
In een beginpost over dit thema heb ikzelf trouwens de parallel getrokken met het Brabants én met de tussentaal, maar zoals Weyland opmerkt, is die n daar beginlettergebonden en dus blijkbaar toch een welluidendheidssuffix.

Aangaande evolutie:
Typisch is dat die evolutie toch steeds weer een verarming, een verlies, een versimpeling, een amputatie, ja een verkleutering betekent in de praktijk. Ik heb nog nooit gehoord van een natuurlijke evolutie waarbij een éénheidsvervoeging ontdubbeld werd, of een naamval of een genus verscheen. Zo een evolutie noem ik een degeneratie. En als die ablatief werkelijk vroeger bestond in het Nederlands dan is dat een restauratie, al is dat nu wel overdreven.
Ik kan alleen maar hopen dat men in Duitsland niet gaat toegeven aan de straat! Fouten moeten niet de norm worden in naam van evolutie, maar moeten verbeterd worden.
De Fransen gaan niet zo nonchalant om met hun officiele spelling.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 04:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden