Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2017, 09:59   #222
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ondertussen ben ik na een zekere overpeinzing en contacten met mensen van allerlei pluimage tot het besluit gekomen dat grosso modo :

-De 'rechtse' mensen vaak onzekere mensen zijn die zich om die redenen vastklampen aan vaste waarden en aan alles wat hun zekerheid kan bieden: job, vrouw, kind , huisje, tuintje, godsdienst, kortom aan alles wat regelmaat uitstraalt en die ze met de rede kunnen taxeren. Het zijn meestal goede werkers, doorsnee-intelligent, met hier en daar een uitschieter zowel in de intelligentie als in de domheid. Rechtse mensen zijn meer gevoelig voor 'lekker eten' zo merkte ik meer dan eens . Ze staan minder open voor 'andersdenkenden'. Rechtsen zijn wel vaker meer vasthoudend , loyaal aan het bedrijf, en aan een welbepaalde politieke lijn. Soms laten ze zich ook in het publieke leven leiden door emoties.

-De 'linkse' mensen redeneren anders en gaan op een andere manier door het leven. Ze klampen zich minder vlug vast aan de waarden die de maatschappij hun aanbiedt, leven wat meer 'ongebonden', durven ook al eens tegen de regelmaat ingaan, zowel wat hun houding betreft als in hun denkwijze. Het zijn ook wel goede werkers maar minder strikt, presteren soms minder, maar werken minder verkrampt, als de 'rechtsen ' die zich wat meer bewegen in een keurslijf, waar het lekker veilig is. De 'linksen' zijn ook wat 'nonchalanter' en durven toch vlugger eens 'neen' zeggen. Qua intelligentie zijn ze gelijkwaardig aan de 'rechtsen' maar door hun soms wat lankmoedige houding halen ze -soms- niet alles uit de kan. Bovendien laten ze zich meer leiden door hun emoties. Hetgeen zeker positief kan zijn maar helaas ook negatief. Ze zijn dikwijls véél creatiever dan de 'rechtsen'.

Zo kan ik nog een heel poosje verder gaan, maar geen paniek, ik ga dit niet doen.
Je bent de titels vergeten. Voor de eersten 'slechtmensen' en voor de tweeden 'Gutmenschen ".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden