Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2003, 23:05   #28
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar goed, die treinen kunnen natuurlijk ook over de brug, sterker, als om het gevaarlijke stoffen gaat moeten ze wel over een brug, want door een tunnel is te gevaarlijk.
Nu gaan die dingen ook probleemloos door de treinkoker van de Kennedytunnel. Ook is er een weerom verkeerd geplande treintunnel voorzien in de buurt van de al even idioot gelegen Liefkenshoektunnel (maar ja, de betonboeren mogen toch ook iets van het belastinggeld in hun zak steken, niet?).

Citaat:
Gebrek aan natuur, daar kan ik nog wel inkomen (hebben we het in een ander discussie over gehad), maar is de Schelde dan nog wel zo natuurlijk met al die schepen en havenactiviteiten?
De grote breedte (meer dan 500 m) van de Schelde in Antwerpen vind je bijna in geen enkele stad ter wereld. Doordat de havenactiviteiten bijna allemaal verhuisd zijn stroomafwaarts, hebben de Scheldekaaien in het centrum van de Stad hun economische waarde verloren. Zelf heb ik meer dan 15 jaar geleden al eens voorgesteld om het landschapeffect van de Scheldestroom nog sterker te maken door een meer natuurlijke oever aan te leggen met een wandeldijk op sigma-hoogte (ipv de lelijke waterkeringsmuur die de Zee moet buitenhouden bij Springtij) zoals ter hoogte van het Noordkasteel en de Hobokense Polder of aan de overkant op Linkeroever. Enkel in de buurt van het Steen zijn aanlegplaatsen voor passagiersschepen en Sint-Annekesboten en grote zeilschepen eventueel verkieslijker.

Een brug meer stroomopwaarts lijkt me ook niet wenselijk, om dezelfde reden en misschien nog meer omwille van de waarde als natuurlandschap. Zeker tegenover de Kruibeekse Polder krijg je als de lucht wat zwaar is een prachtig en mysterieus aandoend "sfumato-effect" Als je naar de vage contouren van de begroeiing op de overkant kijkt.

Daar heb je trouwens twee veren (in Hoboken en Hemiksem) die veel gebruikt worden door pendelaars en toeristen, voor wie dit een extra attractie is tijdens hun fietstochtjes.



Citaat:
Dit is trouwens wel een mooie vergelijking tussen de huidige en mogelijk toekomstige situatie (een ander model brug, maar het is maar voor het idee):




Het is inderdaad wel een heel ander beeld ineens.
Geef mij maar het bovenste prachtige natuurlandschap met langs de rechteroever een met groen begroeide dijk met bovenop een pad voor wandelaars en fietsers.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden