Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2004, 08:17   #281
muishond
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Locatie: zuid-afrika
Berichten: 311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Wetenschappelijk zijn er een paar manieren uitgewerkt waarop een ras bepaald wordt.

Maar geen enkele rasbepaling gaat volgens de huidskleur.Dit kan men vaststellen in elke goede encyclopedie.
Nou, nou, in mijn encyclopedie staat nochtans te lezen dat de oude Egyptenaren, Grieken en Romeinen dit deden. Ze kenden immers de donker gekleurde mensen met krullen die leefden in Afrika en de zogenoemde mensen met een gele huid in Azië, met schuinstaande ogen en een huidplooitje over de binnenste ooghoek. Deze beperkte kennis van de verschillende mensen op de wereld leidde tot de suggestie dat er drie rassen bestonden: het Europese, of "blanke" ras, het Afrikaanse, of "zwarte" ras en het Aziatische, of "gele" ras. Deze rassen werden ook wel respectievelijk als het Kaukasische, Negroïde en Mongloïde ras benoemd. Gedurende lange tijd werden alle mensen door de geleerden ingedeeld in deze drie rassen, of een variatie op deze drie.

Het is misschien geen indeling louter en alleen op basis van huidskleur, maar ik denk dat je toch wel kan stellen dat een indeling in "zwarte", "blanke" en "gele" een rassenindeling op basis van huidskleur is hé!
Ik bedoel natuurlijk de moderne wetenschap.

Ik blijf daarom nij mijn standpunt dat ras niet op huidskleur wetenschappelijk vastgelegd is.

De Noord-Afrikanen die bij ons wonenzijn waarschijnlijk volgens de definities per schedel en haar van hetzelfde ras als onszelf. De Egyptenaren en Turken waarschijnlijk ook.

Maar daar gaat het niet over.

Het Belgisch parlement heeft zelf besloten om racisme te definieren endeze bepaling is op geen enkele manier wetenschappelijk. Deze wet werd op maat geschreven en is duidelijk gericht op het Blok.

Het is een wet die de vrije meningsuiting aantast en ik kan niet begrijpen dat het Vlaams Blok nog geen klacht heeft neergelegd in Straatsburg wegens schending van de mensenrechten.
__________________
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij
der oude tyrannie voor immer was voorbij
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.


Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline