Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2017, 18:51   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kortom, u gelooft niet in de wonderbaarlijk worsteling die we lezen in Genesis, 32. Een gevecht waaraan Israël zijn naam ontleent.


Toen Jakob hen met zijn bezittingen over de rivier gebracht had,
25bleef hij alleen achter. En een man worstelde met hem, tot het aanbreken van de dageraad.
26Toen de man gewaar werd dat hij Jakob niet aankon, stootte hij hem bij de worsteling boven tegen de heup, zodat die ontwricht werd.
27Daarop zei de man: `Laat mij gaan, want de dageraad is aangebroken.' Maar hij antwoordde: `Ik laat u niet gaan, wanneer gij mij niet zegent.'
28Hij vroeg: `Hoe is uw naam?' Hij gaf ten antwoord: `Jakob.'
29Toen zei hij: `Voortaan zult gij geen Jakob meer heten, maar Israël, want gij hebt met God gestreden en met mensen en gij hebt hen overwonnen.'
30Nu vroeg Jakob: `Maak mij uw naam bekend.' Maar hij zei: `Waarom vraagt ge naar mijn naam?' Toen gaf hij hem ter plaatse zijn zegen.
31Jakob noemde die plaats Peniel, `want - zo zei hij - ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en ik ben toch in leven gebleven.'



Met andere woorden : de naam 'Israël' berust op een fictie, ofte op een sprookje. Niet verwonderlijk natuurlijk maar toch goed om te weten.
Je kunt die tekst op diverse manieren gaan interpreteren. Het enige wat we weten is dat Jakob over de rivier gezet werd en alleen in de duisternis achterbleef. Misschien was het nieuwe maan en dus pikdonker. Wat is dat "gevecht" precies geweest? Het kan net zo goed een soort droom geweest zijn waarbij hij lichamelijk zodanig geagiteerd was dat hij in het donker ergens in een put donderde of tegen een rots aanliep. Wie zal het zeggen? Dat in die nacht God op een of andere wijze met hem gecommuniceerd heeft dat ben ik bereid te geloven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden