Los bericht bekijken
Oud 18 november 2016, 18:32   #63
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het Friese gebied was aaneensluitend in de oude tijden. De Oost Friezen hielpen ook mee aan de oude statenbijbel in de 16e eeuw. Op vakantie in Borkum kwam ik op de oude graven daar nog Nederlandse teksten tegen. De huidige provincies Zuid Holland, Noord Holland, Groningen, Friesland, Oost Friesland en Noord Friesland waren onder koning Radboud nog één. Nog steeds studeren er Oost Friese predikanten in Nederland en is de verbinding met de PKN levend. Oost Fries is een mooie regionale taal en lijkt sterk op zowel Nederlands als Fries.
Jan VBB sprak dat ooit eens tegen, maar volgens U is het dus ten onrechte dat Oost-Friesland nooit tot de Nederlanden behoorde ?
Hetzelfde kan trouwens gezegd worden van het Hertogdom Kleve waar men Nederlands sprak tot ergens in de 19 e eeuw.
IK vermoed dat we de schuldige moeten zoeken bij Keizer Karel die die twee gebieden overwon maar ze toch - merkwaardig genoeg - niet bij de Nederlanden voegde.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 november 2016 om 18:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden