Los bericht bekijken
Oud 25 december 2007, 17:35   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Dat is inderdaad een moeilijke vraag....

Wat de VS betreft,kennedy had in 1962(als ik me niet vergis) duidelijk en in het openbaar, gesteld dat zijn Natie voor het einde van het decennium een mens op de maan moest hebben.Dat is gebeurd.Maar we weten eigenlijk niet of de Sovjets ooit in die race geweest zijn.....

Bij de koppeling tussen Apollo en Sojoez in 1975 bleek dat de Apollo-capsule vrijwel al het manoeuvreerwerk moest doen.Het zag er dus uit dat de VS in ieder geval een beter vervoermiddel voor de nabije ruimte hadden...


Ondertussen zijn het momenteel enkel de Russen die een betrouwbare toegang naar de ruimte hebben,zowel bemand als onbemand,in zonneschijn en gedurende sneeuwstormen.(het IIRS zou al lang verlaten geweest zijn moesten de Russen totnogtoe niet de meeste logistiek en personeelswissels verzorgd hebben).De Amerikaanse Space Shuttle is iedere keer pas na immense inspanningen vliegklaar te krijgen en de NASA zit er nog steeds hopeloos aan vast.(de opvolger ervan wordt weer een.....soort super-Apollo capsule)

Totnogtoe zijn ruimtevarende naties vooral in een race met zichzelf vind ik,en China heeft het spectaculair gedaan (en bijvoorbeeld Japan ruimschoots ingehaald,en India ruim voor gebleven....)

o ja..de ESA doet ook wel eens iets,zolang er maar geen astronautjes in gevaar kunnen komen

Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2007 om 17:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden