Discussie: Blanco stemmen
Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2009, 18:04   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Nietzsche had in deze gelijk. Ik ben niet per se tegen een parlement, maar wel tegen een verkozen parlement met openbaar verloop van stemming. De laatste jaren ben ik tot de overtuiging gekomen dat het bestaande parlementaire systeem niet met democratie verenigbaar is. Het kan dus niet, zoals ik vroeger geloofde, met direct-democratische besluitvormingskanalen tot een democratie gecompleteerd worden. Het is als zodanig een anti-democratisch obstakel, dat ieder van ons enorm veel geld, levenskwaliteit en vrijheid kost:
http://www.brusselsjournal.com/node/3930
Interessant artikel, maar ik heb bedenkingen bij een systeem waarbij een loting bepaalt welke burgers worden uitgekozen om het parlement uit te maken. De uitschakeling van de tussenhandelaar 'partij' lijkt me een belangrijke vooruitgang voor de democratie, de oplossing kan beter.

Een vraag. Waarmee geef ik het best aan niet akkoord te gaan met het bestaande onvoldoende democratische systeem, met een blanco stem of met een niet stem?

Wat als er een beweging zou worden opgericht die blanco stemmen poogt te verheffen tot boven het niveau van 'onbeslistheid', een 'Bewust Blanco' beweging?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 mei 2009 om 18:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden