Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2009, 17:41   #19
Lucas E
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 maart 2009
Berichten: 3
Standaard Belastingen voor auto 's

Ik zou op korte termijn de belastingen op nieuwe wagens op basis van fiscale PK en/of kW vervangen door een belasting op basis van CO2 uitstoot. Dit zou de vraag en aanbod naar zuinige wagens nog meer toenemen.

De BIV op nieuwe wagens zou ik houden en laten afhangen volgens CO2 uitstoot. Dit is een belasting op wat de wagen in zijn levensloopbaan zal verbruiken/uitstoten. Deze BIV zou de verkoper ook moeten opnemen in de offerte om de toekomstige koper hiervan bewust te maken. De BIV op tweede handswagen zou afgeschaft kunnen worden. Budgettair zou dit een nul-operatie moeten zijn. (de verkoper zal meer voor zijn gebruikte wagen krijgen)

De jaarlijkse taks zou ik op termijn willen vervangen door extra acijnsen op de brandstof zodat het auto-transport meer een variable kost wordt. Dit kan enkel in een Europees verband om te voorkomen dat de automobilist gaat tanken over de grens.

Als er per liter een extra euro acijns komt, dan kan de jaarlijkse taks afgeschaft worden en schiet er nog geld over voor een subsidie om de oude en versleten wagens te vervangen door nieuwe, propere en zuinige wagens.

Op termijn zal er meer nieuwe, zuinige wagens gekocht worden (oplossing voor de huidige crisis in de automobiel-sector), door de grotere variable kost zal er meer gezocht worden naar alternatieven of samenrijden, minder luchtvervuiling, minder filles, minder vraag naar ruwe olie, lagere prijs van ruwe olie, ...

Laatst gewijzigd door Lucas E : 30 maart 2009 om 18:00.
Lucas E is offline   Met citaat antwoorden