Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2017, 13:24   #534
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar het gebeurt toch. Selectie speelt niet overal een rol, maar selectie kan zeker een rol spelen op de evolutie van een soort. Nu zou ik beter zeggen, degenen die geselecteerd is kan zich verder planten. Dat het nu om een bloem, vogel of spin gaat. Er is een selectie gaande. Geloof me ik beweer bij ver niet hetzelfde als Geert. Maar ik kan wel selectie uitleggen omdat ik er veel over gelezen heb. Geert denkt dat artificiële selectie en natuurlijke selectie hetzelfde zijn, daarbij was alles gezegd denk ik zo.

Een insect selecteert ook, bestudeer maar eens hoe een mannelijk spinnetje een vrouw benadert. Het is hoerengeluk dat deze zich mag verder planten. Wederom, selectie door de vrouw. Anderen mannetjes geven signalen door via het web door trillingen en God weet hoe dat daar af speelt. Er is zo weinig geweten Piero, daarom dat ik ook morfische velden aanhaalde tijdens de discussie. Er wordt wel systematisch meer kennis over verworven. Maar insecten hebben ook hun eigen wereldje hoor. Bekijk hoe sommige bijen buiten de kolonie een eigen kolonie opstarten. Daar de koningin toch duidelijk selecteert. Bij bepaalde mierensoorten vechten 4 tot 6 koninginnen een strijd uit op leven en dood. Survival of the fittest. Diegene die overleeft start een mierenkolonie en die koningin selecteert wederom wie zich met haar mag verder planten.

Als ik vragen van jou negeer is dat omdat ik denk alles beantwoord te hebben, maar ik druk soms veel samen.
Mij overtuigt dit niet. Men observeert dierlijk gedrag en trekt conclusies over motivatie of bedoelingen met menselijk gedrag als toets. Maar ik herhaal dat nooit de selecticriteria genoemd worden die een insect gebruikt voor de paring of dat dit door proefnemingen is vastgesteld. Ik denk dat men het paargedrag verkeerd interpreteert.
Piero is offline   Met citaat antwoorden