Los bericht bekijken
Oud 7 september 2003, 08:21   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Neen, geen plebiscieten voor mij. Het kan niet de bedoeling zijn dat het referendum misbruikt kan worden als machtsinstrument door de politieke elite - en ik verwacht inderdaad dat politici zo'n plebisciet zullen inschakelen in hun machtsspelletjes.
Het BRVR zie ik niet als vervangmidel voor het BROV hoor!
Ik zie het eerder als een aanvulling, waarmee een eventueel democratischer politieke kaste, vooraleer iets te beslissen het aan de burgers voor te leggen zodat corrigerende actie nadien misschien niet meer nodig is.
Geef eens een voorbeeldje van mogelijk misbruik van het referendum vanwege de bestuurders?

Voor het overige volg ik je. Eer we echter tot dergelijke pure democratische maatschappij zullen evolueren, zal er nog heel wat water naar de Noordzee vloeien. Als je bedenkt hoe zelfs politiek geïnteresseerde burgers hier weigerachtig staan tegenover het gezonde verstand en de beslissingskunde van hun medeburgers, nog vooraleer ze begot zelf(s) een machtspositie te consolideren hebben.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden