Los bericht bekijken
Oud 8 september 2003, 16:57   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Een BROV mag wat mij betreft gerust een 'tegenvoorstel' aanbieden van parlementswege. Je mag onze verkozenen niet volledig buitenspel zetten, nietwaar.
Ah, nu je het zegt, als ik het goed begrepen heb kan het parlement in Zwitserland een alternatief voorstel aanbieden bij een volksinitiatief. De burger kan dan over die 2 voorstellen beslissen. Ik herinner me niet daarover iets slechts gelezen te hebben, dus... OK!
Buiten het BROV bestaat er zoiets als het petitierecht.
Ik schets eenvoudig de procedure.
Een veel kleinere handtekeningdrempel (10.000 volstaat) om een petitie voor te leggen aan het parlement.
Ofwel: parlement neemt petitie aan, giet het in wet en Kees komt klaar.
Ofwel: parlement amendeert petitie, indieners vinden tegenvoorstel prima, parlement giet het in wet en, weerom komt Kees klaar.
Ofwel: parlement vindt het niks en indieners gaan op zoek naar de vereiste handtekeningen voor een BROV en het vervolg van die procedure ken je.

Een vergelijkbare procedure, na indienen van voorstel tot BROV, beschrijft Jos Verhulst .
Ofwel: het parlement amendeert/doet een tegenvoorstel, de indieners vinden het toppie: er komt geen BROV, maar het (gewijzigde) voorstel wordt in wet gegoten: iedereen blij.
Ofwel: formuleert het parlement een tegenvoorstel, maar de indieners blijven bij hun oorspronkelijke tekst: beide voorstellen worden ter keuze aan de burgers aangeboden, met het gekende vervolg.

Zizo.
Klaar als pompwater en zo democratisch als een Ouwe Griek.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden