Los bericht bekijken
Oud 29 september 2017, 10:14   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Welk item is hèt symbool voor onze cultuur?

Welk item, stuk, gebouw, kunstwerk of wat dan ook, kan men beschouwen als hèt symbool van onze cultuur ?
Van "onze" cultuur: van Vlaanderen, van Wallonië, van b. ?

Ik kwam op het idee omdat blijkbaar in Nederland, de Nederlandse politici spelen met het idee om zo'n symbool te kiezen, als voorwerp dat iedere scholier gezien moet hebben.
En wat voor een effect kan dat dan geven aan de kinderen? Hebben al diegenen die geen latijn of stevige wiskunde/talen studeren daar een boodschap aan?
Al die gasten die handel, of technische of beroep volgen ?

Ik zie zo direct geen zaak bij ons.
Afgezien van de parlementen, maar dat is licht andere koek.
Het Lam Gods ?

In de UK worden middelbare scholen financieel aangespoord om de kinderen toch eenmaal een bezoek te laten brengen aan "de Somme en aan Ieper".
Dit terzijde.

titel: ‘Nederlandse scholieren moeten Nachtwacht en parlement bezoeken’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170928_03100660



Citaat:
Scholen moeten hun leerlingen verplicht een keer een bezoek laten brengen aan het Rijksmuseum in Amsterdam en de Tweede Kamer in Den Haag, dat schrijft De Telegraaf.

VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, die onderhandelen over een nieuw kabinet, hebben dat volgens de Nederlandse krant afgesproken. Haagse bronnen bevestigen de berichtgeving dus aan De Telegraaf.

Volgens De Telegraaf zijn er ook afspraken gemaakt over meer aandacht op scholen voor de Grondwet en les aan alle scholieren over tekst, betekenis en melodie van het Wilhelmus, het Nederlandse volkslied. Dat de partijen dit laatste van plan waren, was al eerder uitgelekt.

‘Dit zou echt fantastisch zijn’

Rijksmuseumdirecteur Taco Dibbits ontvangt de scholieren ‘met open armen’. ‘Dit zou echt fantastisch zijn. Het is een droom, die ik in 2008 heb uitgesproken, die werkelijkheid wordt. Ieder kind heeft recht op kunst. In Nederland dreigt dit in het onderwijs tussen wal en schip te vallen, terwijl het een belangrijk onderdeel is van de beschaving’.

Het Rijksmuseum verwelkomde vorig jaar zo’n 150.000 scholieren en daar kunnen volgens Dibbits nog makkelijk 100.000 bij. ‘In het museum is naast De Nachtwacht zoveel te zien, het is zo’n groot gebouw. Dat gaat prima’. Volgens de directeur geeft het Rijks bovendien een goed beeld van de kunst en geschiedenis van Nederland.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden