Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2017, 21:45   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat punt heeft hij wel.

De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.).

Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden.

Zelfs als heb je laadpalen van 360 kW, betekent dit 10000 laaduren per dag. Met 420 laadpalen ga je er nog komen, voor een piekbelasting van 150 MW.

Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen.

Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt...
Moeilijk te geloven.

Aire de Berchem doet 1 miljoen wagens per jaar en 165k camions per jaar. Dat zijn 2739 tankbeurten per dag voor wagens en 452 camions per dag.

BRON: http://www.aral.de/fr_lu/luxembourg/...e-berchem.html

Pakt voor autos 50 liter per beurt en voor camions 300 l (gok) is dat 136 950 l en 135 600 l per dag. 273k liter per dag dus.

Dat is 817 MWh (eff 0.3) electrisch equivalent, oftewel een generator van 34 MW capaciteit. Een windturbinepark er langs in het veld van 10 turbines brengt u al een heel eind, de rest kerncentralestroom.

Het feit dat ze een tank hebben van 800 000 liter betekent niet dat ze die in 1 dag moeten erdoor jagen. Of dat fysiek gaat, daar heb ik ook mijn twijfels bij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden