Los bericht bekijken
Oud 2 april 2017, 23:41   #39849
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
D?*t zie ik voorlopig nog niet zitten, gewoon omdat in Nederland katholieken en protestanten nog teveel door mekaar wonen. En aan de buitenkant ziet ge niet wie nu echt katholiek of protestant is. Maar, geloof mij vrij: waar er min of meer een geografische scheiding is, al is het in dezelfde gemeenten, d?*?*r hebt ge 't gegooi in de glazen.





Katholiek versus protestant, verleden tijd in Nederland? Geloof d?*t maar niet, hoor! Op d?*t gebied zijn de Nederlanders onderling nog erger verdeeld dan de Vlamingen en Walen dat zijn op sociaal en taalkundig gebied. Dat geloven de Belgen niet en de Nederlanders laten het inderdaad zo weinig mogelijk blijken. Maar dit is een gegeven dat veel zwaarder meetelt dan ge zoudt vermoeden.
-Inderdaad verwissel ik Friesland wel vaker eens met Groningen!- Hopenlijk neemt U me dit niet kwalijk?
Geen zorg, het ziet er naar uit dat protestanten een beschermde soort zullen gaan worden. Hooguit hier en daar nog ergens in het wild

50.1% van de Nederlanders is niet aangesloten bij een kerkelijke gezindte
Kerkelijke Gezindte: 49.9%
Iets minder dan een kwart van de Nederlandse kerkgangers is katholiek, 16 procent protestants

Katholiek: 23.7%

Protestants
- Nederlands Hervormd: 6.5%
- PKN: 5.7%
- Gereformeerd: 3.3%
Totaal: 15.5%
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016...k-of-religieus
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden