Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2017, 15:15   #54
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat velen niet goed het verschil kennen/maken tussen enerzijds een supercomputer en anderzijds AI.
supercomputer = kan zeer snel complexe berekeningen maken
AI = zelfbewust zijn

Een supercomputer kan inderdaad de mensheid helpen in allerlei zaken.

Een AI daarentegen zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van allerlei zaken bij de mensheid.
De AI is zelfbewust, en zal op een bepaald moment voor zelfbehoud kiezen. Neem het feit dat de AI hoogstwaarschijnlijk tevens een supercomputer zal zijn, globaal gelinkt via internet, en we hebben het scenario van 'The Terminator' waarbij iedere mens wordt beschouwd als vijand.

Een AI proberen onder controle te houden door wetten en regels te installeren, moraal en/of ethiek bij te brengen, zal niet voldoende zijn omdat de kennis van de AI ook de gewelddadige en vernietigende geschiedenis van de mensheid zal omvatten, waarbij de AI zich zal bedreigd voelen, en zich uiteindelijk zal verdedigen.

De vele films waarin AI voorkomen en in conflict zijn met de mens, is voor mij hierdoor het scenario met de hoogste waarschijnlijkheid, grenzend aan 100%.
.
Ik sprak niet over een supercomputer.

Ik sprak over systemen die zelfstandig grote taken aan kunnen. En die taken zijn niet louter berekenen of met data werken, maar real life operaties waar duizenden mensen, machines, energie, grondstoffen en dergelijke voor nodig zijn. Een AI kan zelfstandig grondstoffen zoeken, winnen, omvormen en gebruiken. Een AI kan zelf keuzes maken hoe ze bepaalde assets inzetten, hoe ze bepaalde problemen aanpakt, de correcte timings, hoe ze omgaat met onvoorziene omstandigheden (= waar nu nog mensen voor nodig zijn), enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden