Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2009, 18:42   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Als het uit de grond stampen van een hele nieuwe industrietak en het bekostigen van een uitgebreid leger en militaire operaties al geld oplevert, dan is het voor de wapenindustrie, en niet voor een of andere overheid. Dat geld zal - zoals gewoonlijk - terechtkomen in de zakken van mensen die dat in tijden van crisis minder hard gaan nodig hebben dan anderen (aandeelhouders, topmanagers). De uitgaven zullen later door anderen terugbetaald mogen worden (dmv belastingen). Als je echt geld wil creëren om later opnieuw te kunnen investeren, zorg er dan voor dat het in handen komt van mensen/overheid die het onmiddellijk terug gaat uitgeven. Het effect van je maatregel gaat veel groter zijn.
België fabriceert wapens solidair en dus weer niet de versnippering zoals we dat gewoon zijn. Een kleine niet onbelangrijke nuance.
Citaat:
Oorlogen uitvechten is (helaas) een redelijk menselijke bezigheid. Jij plaatste deze oorlogen tegenover investeringen in 'vrije tijd'. Ik neem aan dat je daarmee verwijst naar de door mij voorgestelde investeringen in de markten van vergrijzing en klimaatverandering. Beide markten spelen evenwel in op minstens zo noodzakelijke/blijvende noden van ons land. De vergrijzing zal immers ook in 2020 niet ophouden, net zomin als de klimaatverandering dat zal doen. Investeringen in de wapenindustrie lijken mij dan ook niet 'dringender' of 'belangrijker' dan investeringen in deze sectoren. Er is dan ook geen reden om eerst in de wapensector te investeren en ondertussen andere sectoren te laten verkommeren.
Geen beter middel dan oorlog om de vergrijzing op te lossen. Als anderen steeds in oorlog liggen moet je daar als gezond denkend mens van profiteren, het gaat tenslotte om het geld, niet het menszijn als dusdanig. Menszijn is een neveneffect van productie, sommigen lijken nog te denken dat het andersom zou zijn.
Citaat:
Tot slot: de ruimte die je gaat vrijmaken door oorlogen uit te vechten, zal vooral meer plaats opleveren voor mensen buiten Europa. Westerse regimes lijken mij niet echt bereid om een oorlog te gaan ontketenen waarbij ze zelf veel mensen verliezen. De plaats die je gaat creëren, zal dan ook gecreëerd worden in het Midden-Oosten of in Afrika. De mondiale overbevolking wordt er mss erg kortstondig mee bestreden (hoewel daarvoor efficiëntere methoden bestaan), maar in ons land zal daar niet veel van te merken zijn.
Misschien moet U gewoon wat geduld oefenen om te zien wat er in Europa zoal kan gebeuren. Een regressief beleid zal nu éénmaal z’n gevolgen kennen. Westerse regimes zijn op zich wreed, soms denken we zelfs dat we in een democratie leven. De beste weg is ieder voor zich, dus wapenindustrie geeft hier soelaas. U lijkt nog in sprookjes te geloven, klopt dat?
MIS is offline   Met citaat antwoorden