Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2017, 12:37   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb ooit eens ergens gelezen ivm de controle van het bloed:

het is ondoendbaar om elke bloeddonatie apart te testen op al wat nodig is dat getest moet worden (want het gaat om meer dan aids alleen).

Daarom verzamelt men de bloedzakjes per flink aantal (20 ?) in één "pot", ne keer goed mengen, en dan op alles testen.
Zat er één virus of iets verkeerd in één donatie, dan zijn 20 donaties verloren.
Gelukkig: doordat er zelden een verkeerde donatie is, gebeurt dat ook niet veel.

Dit maakt wel dat er een quasi absolute garantie is dat wie bloed nodig heeft, ook niet besmet bloed krijgt.

Het systeem kan maar blijven draaien, als de donaties statistisch gezien zo weinig mogelijk risico's bevatten.
Daarom worden bloedgiften niet betaald. Want dan zou er een verkeerde motivering komen, en zouden sommige mensen geneigd zijn om een beetje te liegen bij de vragenlijst.

Misschien kan iemand eens zoeken naar de vragenlijst van het rode kruis. Ik dacht dat vb. een vakantie in een Afrikaans land ook een uitsluitende factor is.

.
http://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-...nlandse_reizen

Citaat:
Heb je binnen Europa gereisd?
Ben je in een Europees land op reis geweest, dan kan je in principe bloed, plasma of plaatjes geven.
ik ging het even opzoeken, omdat ik vorig jaar Noord! Italië heb bezocht en toen geen bloed mocht geven. zomer 2015 stond heel Italië samen met de rest van zuid europa nog mee op die 'verboden' lijst.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden