Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2017, 13:17   #270
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Vanzelfsprekend! Omdat ze konden lezen en schrijven en omdat ze een algemene vorming en kennis hadden. Wie van de Vlaamse koewachters kon lezen en schrijven in die tijd? En wie onder de Vlamingen stelde eigenlijk veel belang in de eigen taal? Hier en daar één!.. Zelfs tot diep in de 20ste eeuw was het Nederlands niet echt de "taal van de toekomst" voor de Vlamingen. Mijn vader ging, vlak na de 2de Wereldoorlog solliciteren in een fabriek van de Gentse kanaalzone, voor technicus mechanica. Die fabrieken daar droegen allemaal Franse namen. Mijn pa vertelde me dat ze daar in de rij moesten staan voor het sollicitatiegesprek en dat de sollicitanten, buiten hemzelf, allemaal bezig waren met hun cursus Frans te herlezen. 't Was voor de meesten geen "avance." Mijn pa echter werd wèl aangenomen en hij sprak geen Frans. Ik ben in de jaren '70 nog op bezoek geweest in die fabriek. Wie trof ik daar aan bij de ingenieurs? Franstaligen! Onder andere uit Frankrijk..
Sedert de jaren zeventig is er wel een en ander veranderd. Het is volstrekt niet zo dat alles wat met techniek en en toepassingen van wetenschappelijke vondsten uit "La France" naar hier is overgewaaid. U hebt het hier al eens gehad over Wallonië waarvan u beweerde dat wetenschappelijke ontwikkelingen uit Frankrijk de Waalse economie in de 19e eeuw a.h.w. in gang zouden hebben gezet. Voor de staalindustrie is dat zeker niet het geval. Want de techniek waarbij hoogovens met cokes werden gebruikt om uit het ijzererts gietijzer te halen kwam uit het Verenigd Koninkrijk. Het was overigens Koning Willem I die de Britse industrieel John Cockerill daarvoor naar Wallonië haalde. De techniek om uit vloeibaar gietijzer staal te vervaardigen was een Duitse uitvinding (Bessemer systeem) en werd uit Duitsland in Wallonië binnengehaald. De enige authentiek Waalse uitvinding die in die regio een succesvolle (en nog steeds bestaande beursgenoteerde groep) industrie op gang bracht was in de sector van de scheikunde, namelijk de uitvinding van het soda-proces door Ernest Solvay.

Let wel, ik ga hier nu niet beweren dat Frankrijk geen interessante zaken heeft uitgedokterd.

Laatst gewijzigd door quercus : 20 maart 2017 om 13:30.
quercus is offline   Met citaat antwoorden