Discussie: Rijk Gods
Los bericht bekijken
Oud 30 september 2005, 08:55   #22
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron
Besten,

volgens Emmanuel Michielszoon zijn de VN het Rijk Gods
wat denken jullie daarvan?
"Mijn rijk is niet van deze wereld"

De VN *kan* het Rijk Gods dus niet zijn

Is het jullie opgevallen dat elke poging van de mens om de ideale samenleving te verwezenlijken altijd spectaculair faalt? De communisten hebben het geprobeerd. De nazi's hebben het geprobeerd. De hippies van de jaren 60. De puriteinen. Talloze sectes en godsdiensten. Al die pogingen zijn gefaald en vaak ging dat falen nog gepaard met veel leed. De meest successvolle semanlevingen zijn meestal pragmastiche samenlevingen. Van zodra men probeert om "het beste" te bereiken begint het verkeerd af te lopen.

Het Rijk Gods is iets dat God en God alleen kan verwezenlijken. Wij zijn daar op ons eentje niet toe in staat en hoe harder wij het toch proberen, hoe groter de puinhoop. In de christelijke logica is dat normaal : wij werden geschapen om met en door God te leven.

In die zin denk ik dat de VN gedoemd is te falen. Het wordt te vaak beschouwd als het instrument die ons zal verlossen van alle kwaad. Dat loopt altijd verkeerd af. Of het een instrument van de antichrist wordt weet ik niet. Maar de VN zou volgens mij wel eens veel leed kunnen veroorzaken indien wij er een sort (af?)god van maken. Niet omwille van de profeten, maar gewoon omdat het altijd verkeerd afloopt als de mens zoiets doet.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden