Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2004, 22:48   #904
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Om kort te zijn: dat is maar afhankelijk van de tijd waarover je spreekt. Op korte tijd is het gewoon wenselijk om de confederatie te beperken tot Vlaanderen en Nederland. Dat heeft gewoon zijn praktische redenen: er is nu eenmaal een verschil in wetten en instituties die voor die gebieden vrij homogeen zijn.
Dan wil ik je toch maar weer graag dezelfde vraag even stellen: waarom zou de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk dieper moeten zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Ik ben het op dit punt met Vossie eens: deze tweedeling zou toestanden kunnen creëren die op de Vlaams-Waalse tegenstellingen lijken. Ook vorm je ermee een extra bureaucratische laag die alleen maar geld kost. I.p. daarvan stel ik dan toch voor om de deelstaten (= (samengevoegde) provincies) voor een groot deel hun eigen boontjes te laten doppen door ze er voor een groot aantal zaken een eigen wet- en regelgeving op na te laten houden.

Citaat:
Een goed idee zou zijn om binnen deze confederatie aan de provincies secessierecht te geven. Zo kunnen zij zich afscheuren van een deelstaat, en binnen de confederatie zelf een deelstaat vormen. Niks nieuws onder de zon, zo creëerden de Zwitsers het kanton Jura (afgescheiden van Bern in ik dacht 1978).
Dat had, voor zover ik weet, (ja, ook!) met taalkundige tegenstellingen te maken. Ik heb zoiets van een Zwitserse gehoord (volgens mij ging het zelfs juist om dit geval). Ze heeft me er ook bij verteld dat het ook niet echt botert tussen de taalgemeenschappen aldaar. De reden waarom ze toch bij elkaar blijven is het feit dat het land een heel goede nis heeft gevonden in de wereldeconomie (de banken) en niemand zou dat natuurlijk niet in gevaar willen brengen. Maar waarom zou je het over secessies willen hebben in een taalkundig homogeen land waarin geen grote wrijvingen bestaan, vooral tussen gebieden die in elkaars naaste omgeving liggen of binnen deze gebieden?

Citaat:
Waarschijnlijker zie ik de secessie en fusie van beide Limburgen, die dan een derde deelstaat vormen. Dat zou de dijkbreuk kunnen zijn voor een spontane kettingreactie tot bestuurlijke eenheden die wenselijk zijn door deze constellatie. Op lange termijn kan er dan een veelheid ontstaan van verschillende deelstaten.
Ik ben helemaal niet zeker dat je dit soort sececcies en secessietjes een vrije beloop zou moeten laten nemen. Veel politici zouden liever de eerste rol in een klein gebiedje spelen dan de tweede rol in een groter gebied, dus zullen ze ook altijd een reden proberen te vinden om een stuk gebied te laten afscheiden, laat staan samenvoegen.

Citaat:
Dimitri en ikzelf hebben een kaartje gemaakt over een mogelijke indeling.
Ik zou niet beide Hollanden (die samen al een groot gebied vormen met een hoog inwoneraantal) ook nog eens met Utrecht samenvoegen, maar wel Utrecht (een kleine provincie) met Flevoland (een andere kleine provincie die ook geen beduidend lange geschiedenis heeft) en mogelijk Drenthe met Overijssel).

Citaat:
Maar het zou ook minder leuke scenario's kunnen tot gevolg hebben. Afin minder leuk... Als je een autoritaire zak bent die hecht aan 's lands structuren boven het geluk van de mensen en die het beter denkt te weten dan de inwoners toch... Zo zou kunnen (maar acht ik ook niet waarschijnlijk) dat beide Limburgen een Land worden van Duitsland. Of dat Friesland een compleet onafhankelijke staat wordt.
Dat zou een land zijn met een heel onzeker bestaan. Stel dat de ene of andere deelstaat ergens aan de grens op een bepaald moment heel welvarend wordt nadat er met hulp van de federale overheid een nieuwe nijverheid op poten is gezet die veel vruchten is gaan afwerpen. En dan onstaat er tegen die tijd een noodzaak om de economie in een andere deelstaat op een vergelijkbare manier te hervormen. Het zou voor de eerste deelstaat erg aanlokkelijk zijn om zich af te scheiden, zodat hij zijn rijkdom niet met de rest van het land hoeft te delen in de vorm van federale belastingen. Kortom, ik ben niet overtuigd of dit idee van je wel zo goed is.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden