Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2004, 22:13   #917
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Kijk: in Nederland zijn er mensen voor een hereniging met Vlaanderen, in Vlaanderen zijn er mensen voor een herening met Nederland, maar ook mensen voor een onafhankelijk Vlaanderen.
En ook natuurlijk mensen die België willen behouden, maar die groep slinkt...

Citaat:
Ik vraag mij nu of hoe alles er voor staat.
Tja, never underestimate the power of inertion. Zonder inertie bestond België al lang niet meer. Later zal dat conservatieve in het Nederlandse volk in ons voordeel spelen: dan zal er geen kat terug willen naar België

Citaat:
Is het binnen nu en 5 jaar mogelijk dat België niet meer bestaat?
Dat kan, maar of dat zal gebeuren, weet ik niet. Indertijd zagen zelfs de CIA en de KGB de val van de Sovjetunie niet aankomen. Achteraf gezien had elke analyst het natuurlijk voorspeld...

Citaat:
En hoe zit het dan binnen Vlaanderen, ik weet dat er veel mensen voor onafhankelijk zijn, maar hoe zit het met de steun voor een hereniging met Nederland.
Een grote minderheid. Gewoon omdat het probleem nog simpelweg niet aan de orde is geweest. Elke hereniging wordt onmogelijk gemaakt door Wallonië. Pas na een onafhankelijk Vlaanderen kan er pas serieus over nagedacht worden. Wat dat betreft zijn Groot-Nederlanders prematuur. Niet omdat de mensen er tegen zijn, maar omdat ze er niets over weten.

Citaat:
En zijn er ook echte partijen die dat punt in hun plan hebben staan. Hoe zit dat bijv. met het Blok?
Het Vlaams Blok rept er niet over op hun website. Een groot deel van hun publiek is Groot-Nederlands, maar ook hier geldt het principe: Vlaanderen eerst. Enkel in hun Proeve van de Vlaamse Grondwet (zie ergens op http://www.vlaamsbelang.org , ik weet ook niet waar), wordt er vaag naar verwezen in de preambule.

De N-VA zegt het met niet zo veel woorden, maar lijkt te willen laten uitschijnen een confederatie: "Om redenen van sociaal-economische, taalpolitieke (samen 22 miljoen Nederlandstaligen) en geografisch-infrastructurele aard is het in het belang van Vlaanderen om bijkomende samenwerking te organiseren met (Staats-) Nederland. De reeds bestaande samenwerking, op voet van gelijkheid, in het kader van de Nederlandse (Taal)unie moet uitgebreid worden, vooral inzake taal en cultuur, economie (bv. havenbeleid en vervoer) en onderwijs."

Ook van Nederlandse kant is er positief nieuws. CDA is er alvast niet tegen, en D66 is er zelfs expliciet voor, mits Vlaanderen zelf de eerste stap neemt.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden