Los bericht bekijken
Oud 4 april 2014, 22:44   #1
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Welke vlag voor Dietsland ?

Ik dacht dat een dergelijke draad reeds bestond. Maar volgens de zoekfunktie dacht ik blijkbaar verkeerd.
Het onderwerp kwam echter wel als subdraad in andere draden aan bod.
Ik geef hierbij daarvan een bloemlezing.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
De prinsenvlag wordt tegenwoordig alleen door de Neo-nazis gebruikt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is een ouwe koe uit de tijd van Wilhelmina en Colijn. De knieval die zij toen maakten voor de dweperijen van de NSB is trouwens niet de mooiste bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. De Duitse bezetter moest er niets van weten omdat ze de NSB te anti-Duits vonden.

Tegenwoordig speelt dat helemaal niet meer mee, integendeel. Vandaag wordt de prinsenvlag opnieuw zoals ze trouwens altijd geweest is beschouwd als symbool van vrijheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie
Das ook niet helemaal waar, ik kan me dit akkefietje nog wel herinneren...
http://nos.nl/artikel/239590-prinsen...erwijderd.html
Citaat uit het stuk met die bovenstaande link:
Citaat:
Mede vanwege dat besmette verleden legde koningin Wilhelmina in 1937 bij Koninklijk Besluit de kleuren rood-wit-blauw vast voor de Nederlandse vlag. De Prinsenvlag is sinds die tijd vooral door extreem-rechtse groepen gebruikt.
Dat Koninklijk Besluit is inmiddels echter 76 jaar oud....!
Het lijkt mij dus tijd om dat eventjes te wijzigen in overeenstemming met de inmiddels gewijzigde kontekst ten opzichte van die waarin destijds dat KB tot stand kwam.

Persoonlijk vind ik namelijk niet dat men moet toegeven aan klischedenken vh. klootjesvolk. Het is nu net blauw/wit/rood dat verwerpelijk is omdat het werd opgelegd door de Franse bezetter, d�*t is nu net de kollaborateursvlag.
De Duitsers hebben de prinsenvlag niet opgelegd maar de Franse bezetter wel rood/blauw/wit.

Trouwens de Franse kleuren, hetzij omgekeerd, dat is een belediging voor de ganse Nederlandse natie inklusief mezelf als Volksnederlander....
Onbegrijpelijk dat Willem I destijds die kollaboratievlag overnam !
Een dikke flater van Willem om niet komaf te maken met die Franse tijd. Iets wat Nederland zo vlug mogelijk moeten herstellen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2014 om 22:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden