Los bericht bekijken
Oud 6 april 2014, 01:56   #18
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Dietse Leeuw: Een zwarte generaliteitsleeuw op een gele achtergrond.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik begreep dat hier over een vlag wordt gediscussieerd, niet over de lieden die die vlag in het verleden hebben gebruikt.
Daarbij heeft niet Van Severen die vlag gebruikt die Jan voorstelt, wel stelt hij dat die gebruikt wordt door diegenen die Van Severen herdenken.
Op het einde liet hij zijn militanten zelfs marcheren achter de Belgische én de omgekeerde Franse vlag….

Wie die vlag echter ook gebruikt zijn voetbalsupprters, waarbij de éne groep de andere misschien niet uitsluit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Als de Nederlanden hypothetisch weer verenigd worden, verkies ik zelf het idee van Jan, liefst wel in een mooiere uitwerking. We plaatsen de Generaliteitsleeuw op een vlag:
IK vind de leeuw op die vlag van Jan ook erg lelijk en mislukt. De Leeuw op de vlag van de avatar van doeme 80 vind ik echter bijzonder mooi.

Maar uiteraard moet het een Generaliteitsleeuw zijn, maar dan wel een originele, een échte, met 17 pijlen in de plaats van 7!

Maar zwart op oranje,... vindt gij nu zelf dat dat werkt. Zwart op een gele achtergrond is toch veel krachtiger. En zodoende kom ik dan op een Grootnederlandse variatie van de Vlaamse Leeuw.

De vraag is hoe dat te verkopen aan Noordnederlanders. Gewoonlijk wordt immers de Prinsenvlag naar voren geschoven.
Maar drie horizontale (of vertikale) banden vind ik op zich maar verbeeldingloos en banaal.
De prinsenvlag van de opstand is natuurlijk een strijdvlag maar de Vlaamse Leeuw is objektief bekeken wel een grotere strijdvlag. 80 jaar versus een klein millennium.
Het graafschap Vlaanderen is bovendien toch wel de bakermat van de Nederlandsde kultuur en bevond zich eeuwenlang op een strijdplaats. En dat zeg ik als Brabander.

Een voor de hand liggend kompromis is een kombinatie van vlaggen zoals de avatorvlag van Doeme 80; zo in de trant van vlaggen zoals die van het vroegere Zuid-Afrika of landen van het Brits Gemenebest waarbij men vlaggen kombineert en dan komt men terecht bij een leeuweschild op de Nederlandse- of de Prinsenvlag.
Maar ach, dat vind ik dan toch weer zo een goedkoop en inspiratieloos patchwork...Een assemblage in de plaats van een nieuwe kreatie.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2014 om 02:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden