Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2017, 11:04   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De verengelsing van het Vlaamse gewest is een grotere bedreiging dan de verfransing. Voor wie in taalevolutie een bedreiging ziet.
De conclusie is dat de verfransing in de Brusselse rand eigenlijk niet meer dan dorpspolitiek is.

Hetgeen mijn stelling staaft. De mogelijke verfransing, en het flamingantisme is niks anders meer dan een schaamlapje om de honger naar macht van een bepaalde groep te verbergen.

Een groot deel van de bevolking (+30% in het Vlaamse gewest) heeft dat nog altijd niet door.
Jouw stelling komt er op neer dat we het helemaal niet erg mogen vinden dat we in een Vlaams dorp plots geconfronteerd worden met winkels waarvan de etalage helemaal in het Frans is geconcipieerd, dat we in die winkel door personeel aangesproken worden met "Et monsieur désire?", dat we hetzelfde vraagje krijgen bij een lokale bakker, in een lokaal café enz. Wel Pajoske, sorry voor mij kan dat niet. Ik heb helemaal niets tegen het Frans als taal en wanneer ik naar Wallonië of naar Frankrijk ga spreek ik het aldaar spontaan en met veel genoegen. Maar in Vlaanderen wil ik in geen geval een stap voor stap transformatie van Nederlandstaligheid naar de Francofonie. Wanneer in Zwitserland een franstalige uit Genêve of Neuchâtel zich gaat vestigen in één van de de Duitstalige kantons moet hij/zij zich aanpassen. Er is geen enkele reden waarom dit hier niet zou mogen. We hebben als sullige Vlamingen in het verleden reeds veel te veel toegevingen gedaan op dit vlak.

Jouw vergelijking met het Engels gaat volstrekt niet op. Om de eenvoudige redenen die hier door Vlijmscherp in deze draad werden aangehaald. Ik ben het wel eens dat er in Vlaanderen tegenwoordig overdreven wordt met het lichtzinnig hanteren van Engelse uitdrukkingen waar het perfect ook in het Nederlands kan gezegd worden. Maar dat verschijnsel duikt tegenwoordig op in alle Europese landen. Het verschil is dat bij ons Franstaligen zeer snel eisen gaan stellen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden